Finke er en betegnelse på en toakslet jernbanevogn hvor utstyr for togoppvarming er plassert.

Faktaboks

Opprinnelig hadde finken en kullfyrt dampkjele som produserte varm damp til oppvarming av passasjervognene. Også damplokomotivene sendte damp for oppvarming av toget, men med lange tog ble det nødvendig å supplere med en finke. Denne var oftest koblet til bakerst i toget. En egen fyrbøter hadde ansvaret for å holde varmen i kjelen i finken, og ble kalt finkefyrbøter. Dampen gikk inn i vognenes røropplegg som i et radiatorsystem.

I en periode ble diesel brukt i stedet for kull som oppvarming av dampen. Finken var viktig også etter at diesellokomotivene ble innført, da disse ikke produserte damp til togoppvarming. I siste bruksperiode ble dampkjelen erstattet med dieselaggregat som laget elektrisk strøm til oppvarming. I dag er et par finker bevart som museumsvogner. Nesten all togoppvarming skjer nå med strøm direkte fra lokomotivene. Bare nattogene på Nordlandsbanen er så lange at de dieselelektriske lokomotivene ikke greier å forsyne togstammen med nok strøm til togoppvarming. Disse togene går om vinteren med en varmefinke bakerst i toget.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg