finke (jernbane)

Finke er en betegnelse på en toakslet jernbanevogn hvor utstyr for togoppvarming er plassert. Opprinnelig hadde finken en kullfyrt dampkjele som produserte varm damp til oppvarming av passasjervognene. Også damplokomotivene sendte damp for oppvarming av toget, men med lange tog ble det nødvendig å supplere med en finke. Denne var oftest koblet til bakerst i toget. En egen fyrbøter hadde ansvaret for å holde varmen i kjelen i finken, og ble kalt finkefyrbøter. Dampen gikk inn i vognenes røropplegg som i et radiatorsystem.

Faktaboks

Etymologi

I en periode ble diesel brukt i stedet for kull som oppvarming av dampen, og finken var viktig også etter at diesellokomotivene ble innført, da disse ikke produserte damp til togoppvarming. I siste bruksperiode ble dampkjelen erstattet med dieselaggregat som laget elektrisk strøm til oppvarming. I dag er et par finker bevart som museumsvogner, men all togoppvarming skjer med strøm direkte fra lokomotivene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg