En mellomsekvens er i dataspill en sekvens der spilleren midlertidig fratas interaktiviteten som er tilgjengelig ellers i spillet. Mellomsekvenser representerer dermed brudd i spillets spillbarhet. Mellomsekvenser har ofte en filmatisk karakter, hvor en del av spillets narrativ blir formidlet til spilleren som en passiv mottaker. De fleste mellomsekvenser er helt blottet for interaktivitet, men i noen tilfeller kan spilleren påvirke små faktorer, som kameravinkelen.

Faktaboks

Også kjent som

filmsekvens; cutscene (engelsk)

Mengden mellomsekvenser varierer stort fra spill til spill: Noen spill har ingen, andre har svært mange. Lengden varierer også, fra noen sekunder til over en halvtime. Det vanligste er trolig at de varer fra i underkant av ett minutt til noen få minutter.

Mellomsekvenser kan ha flere funksjoner. Noen ganger kan de fungere som en slags belønning eller pause etter en krevende økt med spilling. Ofte brukes de av spillutvikleren for å sikre at narrativet går i en bestemt retning, uten at spilleren skal ha anledning til å ta spillet i en retning som ikke er forutsett av utvikleren. I tillegg er det enkelte spill som bruker mellomsekvenser hyppig fordi de etterstreber å ha et filmatisk uttrykk.

Selv om mellomsekvenser er svært vanlige, har de ofte vært gjenstand for kritikk. En vanlig innvending er at mellomsekvenser på generelt grunnlag er forstyrrende for innlevelsen i dataspill. Enkelte mener at dataspill nærmest av prinsipp bør forsøke å bruke spillbarheten til å formidle sine narrativ, da spillbarhet er det elementet som skiller dataspill fra film og andre medier.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg