Ferdskriver, apparat brukt i fly for automatisk og kontinuerlig registrering av data som kan bidra til å klarlegge årsakssammenhengen f.eks. ved havarier. Selve ferdskriveren er som regel montert i flyets bakre del, og moderne utgaver vil kunne slynges klar ved bakkekollisjon slik at de registrerte opplysninger ikke ødelegges av brann.

I Norge er det EU-OPS (felleseuropeiske driftsbestemmelser for operasjon med fly i ervervsmessig luftfart) som regulerer kravene til ferdskrivere i luftfartøy. Dette regelverket er ganske komplisert og er spesifisert etter dato for utstedelse av flyets luftdyktighetsbevis. For fly med luftdyktighetsbevis utstedt etter 1.april 1998 skal alle turbojet- og turbopropfly med startvekt over 5700 kg eller med mer enn ni godkjente passasjerseter være utstyrt med en digital ferdskriver. Ferdskriveren skal være i stand til å registrere data for minst de siste 25 flytimer og skal være utstyrt med en mekanisme som gjør ettersøkning mulig i tilfelle den havner under vann. Fargen på ferdskriveren skal være sterk oransje eller gul.En moderne digital ferdskriver registrerer blant annet følgende data: Høyde, flyfart, kurs, akselerasjon, flyets stilling i luften, motorkraft, posisjon på flaps og ror, lufttemperatur, flyets angrepsvinkel og bruk av flyets automatiske kontrollsystemer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.