Ferdskriver, apparat brukt i fly for automatisk og kontinuerlig registrering av data som kan bidra til å klarlegge årsakssammenhengen f.eks. ved havarier. Selve ferdskriveren er som regel montert i flyets bakre del, og moderne utgaver vil kunne slynges klar ved bakkekollisjon slik at de registrerte opplysninger ikke ødelegges av brann.

I Norge er det EU-OPS (felleseuropeiske driftsbestemmelser for operasjon med fly i ervervsmessig luftfart) som regulerer kravene til ferdskrivere i luftfartøy. Dette regelverket er ganske komplisert og er spesifisert etter dato for utstedelse av flyets luftdyktighetsbevis. For fly med luftdyktighetsbevis utstedt etter 1.april 1998 skal alle turbojet- og turbopropfly med startvekt over 5700 kg eller med mer enn ni godkjente passasjerseter være utstyrt med en digital ferdskriver. Ferdskriveren skal være i stand til å registrere data for minst de siste 25 flytimer og skal være utstyrt med en mekanisme som gjør ettersøkning mulig i tilfelle den havner under vann. Fargen på ferdskriveren skal være sterk oransje eller gul.En moderne digital ferdskriver registrerer blant annet følgende data: Høyde, flyfart, kurs, akselerasjon, flyets stilling i luften, motorkraft, posisjon på flaps og ror, lufttemperatur, flyets angrepsvinkel og bruk av flyets automatiske kontrollsystemer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.