Forskning er en komplisert prosess som er utsatt for feil av ulike slag. Slike feil er godt dokumentert, og mye tid og innstas investeres for å redusere muligheten for at de oppstår når forskning gjennomføres.

Den type feil som er mest uheldig for forskning, er systematiske skjevheter (bias) i ulike deler av forskningsprosessen. Mens tilfeldige feil ikke går i noen bestemt retning, vil systematiske feil kunne påvirke forskningen slik at resultatet blir misvisende. Dette kan skje i alle deler av forskningsprosessen: Rekruttering og behandling av deltakere, måling, tolkning av resultater, publikasjon av resultater, osv. Noen eksempler:

  • Forventningseffekter. Fordi forskere ofte har spesifikke forventninger (hypoteser) til utfallet av undersøkelser, er det spesielt viktig at slike forventninger ikke får påvirke forskningen. Forventningseffekter kan slå ut på mange måter, f.eks. ved at tvetydige utsagn fra en deltaker tolkes slik at data "passer" med hypotesen, eller at forskeren ubevisst og systematisk behandler deltakere forskjellig. Av disse grunner gjennomføres mye forskning som "blindstudier", der forsøksleder ikke har kunnskap om hypotesen i den konkrete gjennomføringen av undersøkelsen.
  • Forventninger hos deltakerne. På samme måte som forskeren kan deltakere i undersøkelser ubevisst gjøre sitt til at resultatene fra undersøkelsen påvirkes skjevt. Eksempelvis kan man i utprøving av medikamenter se at deltakernes forventninger om at en pille skal virke på en bestemt måte i seg selv har en effekt (placebo-effekt). Av denne grunn gjennomføres slike studier som dobbeltblinde studier, dvs. at verken forsøksleder eller deltaker har kunnskaper om det medikament som gis til en bestemt deltaker.
  • Publikasjonsbias. I publikasjon er det en preferanse for studier som dokumenterer forventede effekter. Studier som ikke viser slike effekter, har dermed liten sjanse for å bli publisert og blir dermed liggende i forskerens skuff, upublisert. De funn man leser om i tidsskriftene kan derfor avspeile forskningsresultater på en systematisk skjev måte. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.