Fasediagram, er en enkel måte å presentere viktig informasjon om kjemiske forbindelser og materialer.

I figuren er vist et eksempel på et enkelt fasediagram for et grunnstoff eller en kjemisk forbindelse A. A kan eksistere i tre faser: fast stoff, smelte og gass. På førsteaksen er gitt temperaturen og på andreaksen trykket. I fasediagrammet er tegnet tre kurver:

  • Sublimasjonskurven viser hvordan damptrykket av det faste stoffet i likevekt med sin damp (en gass) endrer seg med temperaturen.
  • Smeltepunktskurven viser hvordan damptrykket av det faste stoffet i likevekt med sin smelte (en væske) endrer seg med temperaturen.
  • Kokepunktskurven viser hvordan kokepuktet for smelten i likevekt med sin damp endrer seg med temperaturen.

Trippelpunktet er den temperaturen og det trykket hvor de tre fasene av A: fast stoff, smelte og damp, er tilstede samtidig og i likevekt.

Det kritiske punktet er den temperatur og det trykk hvor det er slutt på smelten, og vi ikke lenger kan skille mellom smelte og damp.

Dette fasediagramet passer med fasediagramet for karbondioksid. Trippelpunktet er da ved et trykk på 5,2 atm og en temperatur på -56,6 oC. Det kritiske punktet er ved et trykk på 73 atm og en temperatur på 30 oC.

Fasediagrammet for H2O er noe forskjellig fra dette. Smeltepunktskurven heller den andre veien dvs. smeltepunktet for is avtar med økende temperatur. Dessuten er det 9 faste modifikasjoner av is. Trippelpunktet er ved et trykk på 0,0060 atm (611,7 Pa) og en temperatur på 0,01oC.

Vi starter med stoffet i posisjon A. Da er A i form av et fast stoff. Vi varmer opp stoffet, dvs øker temperaturen på stoffet, da beveger vi oss på den horisontale linjen. Når temperaturen når punktet B begynner stoffet å smelte. Når alt er smeltet beveger vi oss videre til vi kommer til punkt D da starter smelten å fordampe. Når alt er fordampet kan vi bevege oss videre bortover den horisontale linjen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.