Tankskipet "Naess Crusader"
Skroglengden er blant flere faktorer som bestemmer hastighetsbegrensningene.
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Fart/lengdeforhold er et forhold mellom lengden på et fartøy, og dets hastighetsbegrensninger i vannet. Faktoren har stor betydning for skipsmotstand, særlig bølgedannelsen.

Faktaboks

Etymologi
av engelsk speed/length ratio

Betegnelsen står for hastighet dividert med kvadratroten av lengden i vannlinjen. Man regner gjerne i knop og fot, slik at forholdstallet blir av størrelsesorden 0,5–1,5 for de fleste fartøy. For rene deplasementskrog regner man at den maksimale praktiske hastighet ligger ved et forholdstall rundt 1,4. For eksempel for en 25 fots båt: 1,4 √25 = 7 knop.

Tallet sier først og fremst noe om fartøyets teoretiske topphastighet, spesielt deplasementskrog. I utgangspunktet kan ikke bølgene fra baugen ha en bølgelengde som er lengre enn vannlinjen til skroget. Ved å tilføre ekstra framdriftsenergi, for eksempel en sterkere motor, kan likevel slike skrog oppnå en høyere hastighet en den teoretiske. Resultatet vil være at fartøyet begynner å lene seg bak og baugen presser seg opp på baugbølgens bakkant. Drivstofforbruket vil derimot øke betydelig. Fart-/lengdeforhold er ikke relevant for planende skrog, ettersom de løfter seg over vannflaten og derav fjerner vannmotstanden.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg