Føyelighet, det å etterkomme andres ønsker, man sier "ja" uten å forandre holdninger. Dette kan skje etter en enkelt anmodning, men en stor del av forskningen har angått effekten av gjentatte anmodninger.

Føyelighet er mye studert innenfor moderne sosialpsykologi. Et eksempel på dette er «foten i døra»-strategien (“Foot in the door”), som innebærer at en mindre anmodning innledningsvis øker sjansen for at en større anmodning senere blir akseptert. Forskning har også vist at den motsatte strategi ("Door in the face") - å be om en stor tjeneste først (som avslås), deretter en mindre – øker sannsynligheten for at den som spørres vil si ja til den mindre anmodningen.

«Lowballing» er også en velkjent strategi som ofte brukes i salgssammenheng. Her får en kjøper et tilbud som aksepteres. Så endres betingelsene (høyere pris, dårligere produkt), men fordi kjøper allerede har bestemt seg, fastholdes beslutningen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.