I skole og undervisning kan ordet brukes om ulike former for vurdering, for eksempel av skolesystemet, av lærestoff og arbeidsformer, ikke minst av større eller mindre utprøvinger og forsøk. Særlig er evaluering blitt knyttet til vurderingen av den enkelte elevs ferdigheter og kunnskaper. Denne evaluering omfatter eksamener, prøver, karakterer og uformelle vurderinger. All evaluering innebærer sammenligning eller relatering. Det som skal vurderes, sees i forhold til noe. Det er vanlig å tale om tre former for relatering:

1) Det som skal vurderes, blir sett i forhold til elevenes forutsetninger (individrelatert evaluering).

2) Det som skal vurderes, blir sett i forhold til prestasjonene til en gruppe elever på samme klassetrinn (grupperelatert evaluering).

3) Det som skal vurderes, blir sett i forhold til oppsatte krav eller mål (målrelatert evaluering).

Om evalueringens form og omfang, se grunnskolen og videregående opplæring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.