El-sykkel eller elektrisk sykkel er en tråsykkel med en elektrisk hjelpemotor som gir rytteren drahjelp.

El-sykler selges i dag både som ferdig monterte sykler med motor og som el-sykkelsett som kan monteres på vanlige sykler. Hjelpemotoren sitter som regel enten i navet på forhjulet eller i kranken. På grunn av vekten til motoren og særlig til batteriet, er el-sykler langt tyngre enn vanlige sykler.

Selv om el-sykkel har en motor, regnes den ikke som en motorvogn så lenge den oppfyller visse kriterier. I likhet med andre sykler er det derfor ikke hjelmpåbud for føreren, og det er tillatt med el-sykkel på gang- og sykkelvei og fortau.

Den maksimale effekten til el-sykkelens motor er strengt regulert. De viktigste bestemmelsene her er at hjelpemotoren ikke kan ha høyere nominell effekt enn 0,25 kW, samt at motoren må kobles ut hvis rytteren ikke tråkker på pedalene eller hvis farten overskrider 25 km/t.

I tillegg er det tillatt at motoren alene kan gi en fremdrift på 6 km/t i såkalt «oppstartsassistanse». Dette gjør at motoren for eksempel kan gi drahjelp når sykkelen trilles.

I noen tilfeller kan sykkelens motor ha en effekt på opptil 0,5 kW. Det gjelder sykler med to sitteplasser tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten, og generelt for sykler med tre hjul og tre eller flere sitteplasser.

Har motoren for høy effekt, må sykkelen registreres som en elektrisk moped med alle avgifter, plikter og begrensninger det medfører. Det vil blant annet si at det er påbudt med ansvarsforsikring, førerkort og hjelm og at det kun er tillatt å bruke kjørebanen.

Salget av el-sykler har de siste årene hatt en veldig kraftig økning. Ifølge tall fra bransjeforeningen Sportsbransjen AS, som har oversikt over sykler solgt gjennom de store sportskjedene, var det en omtrentlig dobling av salget hvert år fra to tusen solgte el-sykler i 2012 til førti tusen solgte i 2016. Mellom 2016 og 2017 økte salget med 25 prosent til 50 000 solgte.

Overslag over solgte el-sykler i Norge
År 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Solgte el-sykler 2000 5000 10000 20000 40000 50000

Tallene er fra Sportsbransjen AS. Sykler solgt gjennom frittstående butikker er ikke med.

Allerede på 1890-tallet var det enkelte utviklere som forsøkte å kommersialisere sykler som fikk drahjelp av elektriske motorer, uten at det ble noen suksess. Antakelig var disse kjøretøyene både for kompliserte og for dyre. El-syklene har dessuten en historisk parallell i «knallertene», disse tråsyklene som fikk drahjelp av små bensinmotorer, og som det fantes mange ulike – og ofte hjemmelagde – varianter av på 1930-, 1940-, og 1950-tallet. På 1950-tallet fikk til og med knallert-eiere bli medlem av Syklistenes Landsforening.

Vegdirektoratet godkjente i 1997 at sykler med elektrisk motor kunne kategoriseres som vanlig tråsykkel og ikke motorisert kjøretøy, men det har vært flere endringer og presiseringer i regelverket også etter dette. Et felles regelverk for EU kom på plass i 2002.

Jonas Øglænd lanserte den første elektriske DBS-sykkelen i 1998. Da var el-sykkelen tenkt å være et nisjeprodukt for personer som av forskjellige grunner ikke var i fysisk form til å sykle, og som ellers kanskje ville vurdert å kjøpe moped. Lenge var den også et nisjeprodukt – mye på grunn av prisen og dårlig batterikapasitet, men de siste årene har el-sykkelen som produkt blitt mye mer anvendelig og ikke minst mer tilgjengelig. Samtidig har salget eksplodert.

  • Rabben, Magne Brekke. Sykkelens historie i Norge. Museumsforlaget, 2017

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.