Eksamen, kunnskaps- eller ferdighetsprøve.

Eksamen går tilbake til Kina for et par tusen år siden, i Europa til middelalderen i form av disputaser, i nyere tid i form av skriftlige prøver, delvis supplert av muntlige. Eksamen har vært under sterk kritikk for uheldig tilbakevirkning på undervisningen. Den har også vært regnet som upålitelig og tilfeldig og for å skape en usosial konkurranseånd i skolearbeidet. Som følge av kritikken har man forsøkt å utfylle vurderingen med standpunktprøver og standpunktkarakterer. Når eksamen på tross av kritikken og usikkerheten likevel er beholdt, er det av to grunner. Den betyr en kontroll med lærernes og elevenes arbeid, og den legger forholdene til rette for en mer ensartet bedømmelse over hele landet. Dette får en viss vekt når det er stor søkning til enkelte læresteder eller studieretninger, og når opptaket ikke skal få karakter av å være tilfeldig. Se for øvrig grunnskolen, videregående opplæring, examen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.