Av egg er det bare hønseegg som er handelsvare av betydning i Norge, hvor egg produseres vesentlig for hjemmemarkedet. Antallet eggleggende høner i Norge var i 2015 snaut 4,5 millioner fordelt på rundt 600 eggprodusenter av kommersiell betydning, med en årsproduksjon på ca. 60 700 tonn. Det foregår også en viss produksjon av vaktelegg. I andre land brukes flere fjørfearter for eggproduksjon, ikke minst i Asia, der andeeggproduksjon er utbredt. Fordi eggene lagres på kjølerom hele veien fra gård til butikk, kan de tåle lagring i opptil flere måneder, lenge etter holdbarhetsdatoen stemplet på eggpakkene. Ca. 67 % av eggomsetningen foregår gjennom bøndenes eget salgssamvirke Nortura.

Forbruket på engrosnivå var i 2014 12,5 kg per person. Det har steget jevnt siden 50-tallet, da forbruket var rundt 7 kg, med unntak av en svak nedgang på 90-tallet som følge av fokus på eggets høye innhold av kolesterol.

Infeksjon av salmonellabakterier i egg er et problem mange steder, men er (2016) ikke påvist i norskproduserte egg, som følge av vårt rene og kalde klima, og svært strenge hygienebestemmelser i eggproduksjonen.

Fargen på eggeskallet varierer fra hønserase til hønserase, og har ingen betydning for kvaliteten på eggehvite og -plomme. Ofte er det slik at brune høns legger brune egg, og hvite høns hvite egg, men ikke alltid. Se også eggeskall.

Koketiden for bløtkokte egg er normalt 5–6 minutter, men kan være lavere for svært små egg. For egg med som skal ha ganske myk plomme er koketiden 6–7 minutter, og for hardkokte egg opp mot 10 minutter.

Egg er blant de rikeste av våre matvarer i innhold av viktige mineraler og vitaminer, og inneholder alle næringsstoffene vi trenger med unntak av vitamin C. Egg er en god kilde til jern, sink, vitamin B12, som kjøtt ellers er en god kilde til, og en god kilde til selen, jod og vitamin D, som ellers sjømat er en unik kilde til. I tillegg inneholder egg betydelige mengder folat, vitamin A og vitamin E, som ellers grønnsaker er en særdeles god kilde til. Fettinnholdet i egg er bare rundt 10 %, med rundt en tredjedel av dette som mettet fett. Men egg har et høyt innhold av kolesterol; ca. 430 mg per 100 gram i hele egg og 1300 mg per 100 g i eggeplomme. Siden det har blitt antatt at mat med et høyt kolesterolinnhold øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, har det tidligere blitt advart mot et for høyt inntak av eggeplomme, som er den delen av egget som inneholder kolesterol. Nyere studier har imidlertid sådd tvil om kolesterol i kosten bidrar til økt risiko for hjerte- og karsykdommer, og amerikanske myndigheter har gått bort fra sin tidligere anbefaling om å begrense inntaket til ett til to egg per dag. I Norge finnes det (2016) ingen anbefalinger om inntak av egg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.