e-post - arbeidsrett

E-post, arbeidsgivers rett til innsyn i arbeidstakernes e-post er regulert av forskrift av 2. juli 2018 nr. 1108, som er gitt med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 9-5. Dens fulle navn er Forskrift om arbeidsgivers innsyn i e-postkasse og annet elektronisk lagret materiale. Reglene gjelder arbeidsgivers rett til innsyn i den e-postkassen som arbeidsgiver har stilt til arbeidstakerens disposisjon til bruk i arbeidet, og personlige områder i virksomhetens datanettverk eller annet elektronisk utstyr som er stilt til arbeidstakerens disposisjon til bruk i arbeidet (forskriftens § 1).

Arbeidsgiver har rett til innsyn når det er nødvendig for å ivareta den daglige driften eller andre berettigede interesser ved virksomheten. Dessuten har arbeidsgiver innsynsrett ved begrunnet mistanke om at arbeidstakers bruk av e-postkasse eller annet elektronisk utstyr medfører grovt brudd på de plikter som følger av arbeidsforholdet eller kan gi grunnlag for oppsigelse eller avskjed. Dette fremgår av forskriftens § 2. I § 3 er det slått fast hvilke prosedyrer som gjelder for innsyn. Blant annet skal arbeidstakeren så langt mulig varsles og få anledning til å uttale seg før arbeidsgiver gjennomfører innsyn, og arbeidstakeren har rett til å gjøre gjeldende innsigelser etter personvernforordningen.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg