Dramapedagogikk omfatter teateraktiviteter som er tilrettelagt for bestemte undervisningssammenhenger.

Historikk

Teater i skolen har lange tradisjoner tilbake til latinskolene på 1500-tallet og i en større sammenheng det jesuittiske skoleteater på 1600-tallet og senere. Den gang var idealet at elevene skulle lære både å mestre talekunsten og å kunne oppføre seg. Det er idealer som også har gått igjen i senere tiders skoleteater. I Norge ble Landslaget Teater i skolen opprettet 1961 (nå Landslaget Drama i Skolen) med det formålet å arbeide for teaterets plass i skolen. Senere la man mer vekt på det å lære av de prosessene man deltar i, ikke bare lage teater for å skape produkter. Prosessen ble fremhevet, og det var inspirert av forskjellige bevegelser i USA og Storbritannia, blant annet den amerikanske pedagogen John Deweys ideer. Siden har man igjen orientert seg mot det estetiske aspektet ved teateret.

Utdanning og undervisning

I 1971 ble det opprettet et årskurs i drama på lærerhøyskolen i Bergen som den første. Ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim og flere høyskoler er det undervisningstilbud i både dramapedagogikkens teori og praksis. I grunnskolen inngår drama som arbeidsmåte i flere fag og forutsetter tverrfaglig undervisning i fag som norsk, samfunnsfag, musikk og kroppsøving. I videregående opplæring er det studieretning for musikk, dans og drama. Tre år i studieretningen gir studiekompetanse og mulighet til å søke høyere utdanning i dramafaget.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg