Etter en forutgående tidskvalifisering arrangeres dragracing som en utslagskonkurranse mellom to og to kjøretøyer som starter samtidig side ved side. Førstemann over mållinjen vinner og går videre til neste runde. I starten tennes en rekke startlys fortløpende (det såkalte «juletreet»), på grønt kan man kjøre. Førernes reaksjonstid er viktig, men ved tyvstart (rødt lys) diskvalifiseres bilen. Anvendt kjøretid mellom startlinje og mållinje (i tusendeler av sekund), samt slutthastigheten, måles ved hjelp av fotoceller. Før start spinner bilene med drivhjulene for rensing og oppvarming av dekkene for å få maksimal friksjon (burn out). Det er oppnådd kjøretider under fem sekunder og slutthastigheter rundt 500 km/h med biler, for motorsykler slutthastigheter over 300 km/h.
I mange konkurranseklasser benyttes handikapsystem, slik at biler fra klasser med forskjellige krav til drivstoff, vekt og motorstørrelse skal kunne møtes. Klassenes indekser (antatt raskeste kjøretid i klassen) sammenlignes, og den langsomste bilen får et tidsforsprang i starten lik indeksforskjellen. En bil som kjører fortere enn sin indeks, diskvalifiseres. Man opererer også med indekser i klasser hvor bilene starter samtidig. I rekrutteringsklasser setter førerne opp sin egen indeks de ikke må underskride i handikapkjøring.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.