differensialsperre

Artikkelstart

Differensialsperre er en mekanisk kobling som kan finnes i tunge og lette kjøretøy, traktorer, skogsmaskiner og lignende med drift på minimum 2 hjul. Differensialsperre gjør det mulig å sette differensialen ut av funksjon.

Faktaboks

Uttale
differensiˈalsperre

Differensialen er viktig for at et kjøretøy skal kunne svinge, da drivhjulene har forskjellig strekning å rulle ved kjøring i sving. Ulempene med en differensial er at med ulikt underlag, for eksempel is under ett drivhjul og asfalt under det andre, vil motorkraften gå til drivhjulet som står på is. Ved hjelp av en diffensialsperre vil motorkraften fordeles likt på begge drivhjulene.

Innkoblingen av differensialsperren kan være elektronisk eller mekanisk via en spake inne i kjøretøyet

En variant av differensialsperre er differensialbrems (engelsk limit slip differensial, LSD). Differensialbremsen sørger for at i stedet for å låse driften likt til begge drivhjulene, «bremses» hjulet som spinner inne i differensialen, og drivkraften overføres til det drivhjulet som har bedre friksjon til underlaget.

Differensial finnes på alle kjøretøy med drift på minimum 2 hjul. Differensialsperre eller differensialbrems er ekstrautstyr på mange kjøretøy, men vanlig i en eller annen form på firehjulsdrevne kjøretøy, men finnes også på kjøretøy med drift på 2 hjul.

En form for differensialsperre finnes også på noen kjøretøy med drift på fire (eller flere) hjul, plassert i transerfergirkassen. Transfergirkassen er en innretning som overfører og fordeler drivkraften fra girkassen til differensialen bak og fremme. Ved å låse fordelingen unngås faren for å spinne på en aksling.

Differensialsperre og differensialbrems må ikke forveksles med antispinn, da antispinn oftest bruker ABS-enheten (antiblokkeringsfrie bremser) til å bremse hjulet som spinner.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg