Diesellokomotiv er lokomotiv hvor fremdriften skjer ved hjelp av en dieselmotor.
De fleste store diesellokomotiver er i dag dieselelektriske, det vil si at dieselmotoren trekker en generator som produserer størm til banemotorene. I Norge brukes denne typen lokomotiver på banestrekninger som ikke er elektrifisert.
Kraftoverføringen kan også skje mekanisk som for eksempel i en lastebil. Dette brukes i mindre lokomotiver i skiftetjeneste og egner seg ikke i større lokomotiver. Man kan også ha en hydraulisk kraftoverføring, der dreiemomentet overføres ved hjelp av en hydraulisk veksel.
Dieselhydrauliske og dieselelektriske lokomotiver dannet historisk sett to «skoler». I Tyskland satset man lenge på å utvikle dieselhydrauliske lok, mens i Russland og USA ble det utviklet dieselelektriske lok. I senere år har også tyskerne gått over til å bygge mest dieselelektriske lok.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.