Conrad Mohr
Et norsk luftforsvar var under oppbygging ved treningsleiren Little Norway i Canada allerede fra senhøsten 1940. Conrad Mohr (t.h.) tjenestegjorde som instruktør ved basen. Mohr omkom i en testflyvning i 1943.
Av /Arkivverket.
Lisens: CC PD
Norske frivillige flygere
Kjernen i det nye flyvåpenet i eksil var flygere som dro fra Møre-området til Storbritannia våren 1940.
Norske frivillige flygere
Av /Forsvarsmuseets bildearkiv.

Det norske flyvåpenet under andre verdenskrig ble organisert fra allierte land, først og fremst Storbritannia. En treningsleir for norske flygere, kalt Little Norway, ble etablert i Canada av den norske eksilregjeringen høsten 1940. Det norske flyvåpenet bestod opprinnelig at to avdelinger, hærens og marinens flyvåpen, men i 1944 ble Luftforsvaret opprettet som en tredje forsvarsgren.

Framfor å spre norske mannskaper rundt på allierte avdelinger, deltok norske skvadroner og flygere blant annet i patruljering av Atlanteren og til å sikre alliert luftherredømme over Europa. Den siste skvadronen som ble opprettet – 333. – utførte maritime luftoperasjoner mot det okkuperte Norge. Alle de norske skvadronene var integrert i og ble operativt ledet av britiske Royal Air Force (RAF) gjennom krigen.

Bakgrunn

Hæren og marinen fikk begge sine første fly i 1912. Til tross for gjentatte utredninger var etatene skilt til andre verdenskrig. Da hadde hæren flyavdelinger på Bardufoss og Værnes samt Flyregimentet og Hærens flyskole som hørte hjemme på Kjeller. Marinens flyvåpen var i Horten med understasjon i Kristiansand og på Flatøya ved Bergen med stasjoner ved Sola, Sognefjorden, Hardangerfjorden og på Hitra. En ny avdeling ble opprettet på Skattøra ved Tromsø like før krigsutbruddet. Kjernen i det nye flyvåpenet i eksil var flygere som dro fra Møre-området våren 1940. Disse hadde i utgangspunktet planer om å få tak i fly i Storbritannia for å fortsette striden fra Nord-Norge. Dette viste seg umulig, og i juni dro også flere flygere fra Nord-Norge til Storbritannia.

En del marineflygere klarte også å ta seg over Nordsjøen med sine fly. Etter den norske kapitulasjonen i juni 1940 (etter slaget om Narvik) ankom nye rekrutter til Storbritannia, enten fra handelsflåten eller via Sverige med fly.

Gjenoppbygging på fremmed jord

Little Norway
Little Norway. Kronprins Olav inspiserer mannskapene, 1942.
Av /Bergen bibliotek.
Lisens: CC PDM
Hjalmar Riiser-Larsen
Little Norways sjef Hjalmar Riiser-Larsen ble i 1941 beordret til London som sjef for De norske flyvåpens felleskommando. I 1944 ble Luftforsvaret opprettet som egen forsvarsgren.
Av /Riksarkivet.
Lisens: CC BY 2.0

Londonregjeringen var innstilt på å opprette egne norske avdelinger og spare disse i tilfelle en framtidig frigjøring av Norge. Samtidig raste slaget om Storbritannia, og særlig yngre flygere var ivrige etter å komme i kamp. Det ble klart at det bare var mulig å bygge opp treningsleirer i Canada, og i juli 1940 var man i gang med å bygge opp Little Norway utenfor Toronto. Leiren ble offisielt åpnet 10. november med kommandørkaptein Hjalmar Riiser-Larsen som sjef. 31. januar 1941 ble Riiser-Larsen beordret til London, og major Ole I. Reistad tok over. Reistad var sjef ut krigen, snart med oberstløytnants grad. Han hadde først dratt til Finland i et forsøk på å opprette en norsk flyskole der, noe finnene ikke kunne tillate med tanke på forholdet til Tyskland.

Regjeringen valgte flyvåpenet som satsningsområde. Norge hadde en god del flygere, det var flere fly i bestilling, og selv et mindre antall fly kunne opptre selvstendig og raskt få landet inn i krigen. Oppsetning og utrustning av egne skvadroner var mulig gjennom inntekter fra handelsflåten og gullreservenes kredittverdighet.

2. juni 1942 ble det innført verneplikt for norske kvinner i Storbritannia. Inspirert av britiske forbilder ble det opprettet et kvinnekorps for flyvåpnene. Men i motsetning til de britiske kvinnene, som var mekanikere, luftvernartillerister og annet, ble de norske satt til tradisjonelle kvinnesysler som sykepleie, forpleining og lignende. De fleste hadde sivile kontorjobber i London.

330. skvadron på Island

Northrop N-3PB var et amerikansk treseters, enmotors patruljefly med flottører. Flytypen var utviklet og produsert for den norske marinen. Det var i bruk under andre verdenskrig, og var kun i bruk av norske styrker.

Scanpix.
Lisens: CC BY NC 2.0
Short Sunderland Mk. V, utstilt ved Royal Air Force Museum Hendon i London. Dette flyet ble brukt av den norske 330. skvadron under andre verdenskrig.
.
Lisens: CC BY SA 2.0

9. mai 1940 okkuperte britene Island for å komme tyskerne i forkjøpet. Øya skulle senere bli viktig som base for flydekning til allierte konvoier. Her ble 330. skvadron offisielt etablert 8. april 1941 utenfor Reykjavík, med kaptein Hans A. Bugge som sjef. Mannskap og fly lå også ved Akureyri på nordkysten og Budareyri på østkysten. De var utstyrt med sjøfly som var bestilt før krigen, og snart hadde 330. skvadronen over 280 mann forlagt på Island.

Første fly kom i luften 2. juni 1941. Skvadronen sto under britisk kommando og ble først satt til patruljetjeneste rundt Island. Den hadde også ansvar for forsvar av Islands luftrom og ambulansetjeneste. Under eskortering av konvoier fløy flyene lange sveip over skipene for å holde tyske ubåter unna. Målet var ikke nødvendigvis å senke dem, men å tvinge dem til å dykke langt nok unna til at de ikke kunne holde tritt med handelsfartøyene. Nordmennene ivret etter mer offensive oppdrag, men britene var skeptiske. Flyene var bygd for kystpatruljering etter norske spesifikasjoner, og de hadde relativt kort rekkevidde.

Men fra august 1941 fikk 330. skvadron delta i antiubåtoperasjoner. Disse varte i timevis og kunne nå 350 nautiske mil ut fra basen. 27. august fikk et norsk Northrop-fly første kontakt med en tysk ubåt. Flyet stupte, men synkeminene hadde satt seg fast. Ubåten rakk å dykke. Nye forsøk ble gjort, men antakelig ble det ingen treff.

Allerede før Northrop-sjøflyet kom i luften, ble det snakket om å bytte det ut. Sommeren 1942 begynte treningen på et nytt fly som framfor alt hadde lengre rekkevidde og større bæreevne. Et så mye større fly krevde mer folk og reservedeler, og skvadronen måtte flytte fra Island. I februar 1943 ble derfor skvadronen satt opp med Short Sunderland-flybåter i Skottland. I løpet av tiden på Island uskadeliggjorde skvadronen to ubåter. Samtidig hadde den 21 falne.

Jagerskvadronene i Storbritannia

Spitfire Mk I fotografert under slaget om Storbritannia
/© IWM CH 1367.

Consolidated Catalina Mk. IV B - fra Luftforsvarets 333 skvadron, fotografert siste halvdel av 40-tallet.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

De første norske jagerflygerne kom fra Canada våren 1941 og begynte operasjonell trening i juni. 331. skvadron ble opprettet med major Odd Bull som sjef. Den ble imidlertid ikke operativ før i september og ble snart flyttet til Orknøyene. Skvadronens viktigste oppgave var å beskytte flåtebasen i Scapa Flow, men det skjedde lite bortsett fra patruljetjeneste og et par nytteløse uttrykninger mot tyske rekognoseringsfly.

I januar 1942 ble 332. skvadron, med Spitfire-fly, satt opp. Kjernen besto av menn fra 331. skvadron, deriblant Bull, mens kaptein Helge Mæhre tok over 331. skvadron. Men regjeringen var tilbakeholden med å la britene bruke dem i kamp, og det måtte til et brev fra 332. skvadrons nestkommanderende, Wilhelm Mohr, for å overbevise dem om at man var best tjent med å la folk få erfaring.

I begynnelsen av mai var 331. skvadron på plass like nord for London, der den ble underlagt det britiske flyvåpenet RAF. Her fulgte mer trening. De norske jagerskvadronene fløy så en rekke ulike oppdrag over Frankrike. I mai fikk 331. skvadron avfyrt sine første skudd under en operasjon der to lokomotiver ble ødelagt og noen lektere beskutt. De unngikk egne tap, men skulle snart få erfare at slike lavangrep var risikable med tanke på både uhell og luftvern. Elleve dager senere var de for første gang i luftkamp da de under en operasjon fikk et tysk fly sannsynlig nedskutt og ett skadd, også den gang uten egne tap. Men i juni ble to nordmenn skutt ned. En av mennene ble drept, den andre havnet i tysk fangenskap.

Også for 332. skvadron fulgte mye trening, men 29. april ble de alarmert om at et tysk fly kom inn i stor høyde, trolig på rekognosering. To nordmenn gikk i kamp, uten å klare å skyte ned tyskeren. Men også 332. skvadron hadde tidlige tap, flere skadde og en dødsulykke i kamp.

Etter hvert opererte de to skvadronene sammen. Sommeren 1942 utførte begge opptil tre daglige sveip over Frankrike. Den største operasjonen fant sted 21. juni da de norske skvadronene sammen med to andre opererte over Dunkerque-området. To nordmenn ble skutt ned av luftvern – én ble plukket opp av RAFs redningstjeneste, mens den andre ble drept. Ifølge deres britiske Wing Commander, Scott Malden, var 331. skvadron nå likevel fullt på høyde med de beste britiske skvadronene, og 332. skvadron lå ikke langt etter.

De norske jagerskvadronene deltok deretter i Dieppe-raidet 19. august 1942. Operasjonen var en «prøveinvasjon» for å øve samarbeid mellom luft-, land- og sjøstridskrefter foran den virkelige invasjonen to år senere. Raidet omfattet 6500 canadiske og britiske soldater. Nordmennene var over Dieppe 40 minutter etter avgang. De ble øyeblikkelig angrepet av tyske fly, og et virvar av tvekamper utviklet seg. Piloten Marius Eriksen hadde én bekreftet og én sannsynlig nedskytning.

De to skvadronene fløy fire turer den dagen, hadde ni bekreftede nedskytninger, to sannsynlige og ni skadde, seks bombefly ble skutt ned, ett sannsynlig og to skadde. Nordmennene hadde selv fem savnede flygere. To av dem havnet i tysk fangenskap, mens de andre snart kom til rette. Taktisk sett var Dieppe en katastrofe, med 1000 drepte allierte soldater, 600 sårede og 1900 tatt til fange. I tillegg gikk mye utstyr tapt. Erfaringsmessig var imidlertid operasjonen uvurderlig.

Høsten 1942 var preget av uro rundt flymekanikernes fagutdanning og lønnen til det norske mannskapet. Det hele toppet seg julekvelden med et masseslagsmål, der også sjefen for Flyvåpnenes felleskommando (FFK), nå admiral Riiser-Larsen, var involvert. Heller ikke denne episoden fikk følger – etter slaget om Storbritannia hadde jagerflygere i RAF en heltestatus som gjorde at resten av samfunnet så gjennom fingrene med alt fra slagsmål til trafikkforseelser. Verre var det med de andre norske skvadronene som måtte lyde marinens strenge regelverk.

1943 fortsatte med sveip innover Frankrike, utført i stadig kortere intervaller. Tyskerne satte i gang angrep mot Sørøst-England. Et storangrep ble avvist av de norske skvadronene i januar, trolig fordi det britiske radarsystemet var vesentlig forbedret. Dette året begynte også amerikanerne sine dagoperasjoner mot tyskerne. Nordmennene eskorterte amerikanske bombefly, men Spitfirens rekkevidde var begrenset. De kunne følge bombeflyene til for eksempel Paris eller Antwerpen, alternativt møte dem på tilbakeveien. Kvaliteten på norske skvadroner var svært høy. I 1943 var 331. skvadron best av 69 skvadroner i antall nedskytninger (68 bekreftede), mens 332. skvadron var nummer seks. Bakkemannskapene toppet statistikken når det kom til å holde flyene i operativ stand. I alt ble 16 norske flygere «jageress» med fem nedskytninger eller flere – øverst på listen kom Svein Heglund med 16.

Maritime luftoperasjoner fra Storbritannia

Barracuda-fly bomber slagskipet Tirpitz i Kåfjorden 3. april 1944. 12. november 1944 ble Tirpitz bombet av britiske Lancaster-bombefly, kantret og sank med tap av over 1000 mann.
© IWM A 22638.
Mosquito Mk VI
Mosquito Mk VI: Jagerbomberversjonen, fire 2 mm maskinkanoner, fire 7,62 mm maskingeværer, maksimal hastighet 612 km/t.
Mosquito Mk VI
Av /Forsvarsmuseets bildearkiv.
Luftforsvarsmuseets PBY-6 Catalina
Luftforsvarsmuseet.
Mosquito
Mosquito-skvadronen fløy tokt særlig over norskekysten.
Av /Riksarkivet.
Lisens: CC BY 2.0
Sunderland
En Sunderland tar av fra Skottland for patruljering i Atlanteren.
Av /Riksarkivet.
Lisens: CC BY NC 2.0

I 1943 tippet balansen i Nord-Atlanteren i alliert favør. Antall senkede handelsfartøyer kulminerte i mai, men så snudde det. Dette skyldtes ikke minst at man klarte å knekke tyskernes enigmakoder, at radar og asdic ble forbedret samt at USA med sitt produksjonsapparat var kommet med for fullt, noe som førte til et materielt overtak. Samtidig steg flyenes andel av senkede ubåter.

Marineflyger og kaptein Finn Lambrechts ledet flere operasjoner mot det okkuperte Norge. Han mente lokalkunnskap om norskekysten burde bli utnyttet, samtidig som det var viktig å vise ansikt overfor hjemmefronten. Avdelingen fikk imidlertid en dårlig start. I desember ødela en storm fire av skvadronens fly, og nordmennene måtte begynne forfra. I februar 1942 ble en norsk Catalina-avdeling opprettet i Skottland. I februar var den første Catalinaen, «Vingtor», på plass. I den første operasjonen i april 1942 fikk man vist det norske flagget – skipsmannskap de møtte langs kysten, jublet og vinket. En spesialitet var landsetting av allierte agenter. Første landsetting skjedde i mai, da Sverre Granlund og Oddvar Østgård fra Kompani Linge etablerte våpen- og ammunisjonslagre på kysten av Nord-Trøndelag. Med var for øvrig dikteren Nordahl Grieg. Agenter ble også hentet ut, som da tyskerne var i ferd med å peile inn en radiosender i Førde-området i slutten av mai 1942. Lambrecht førte selv flyet innover fjorden. De landet ved siden av båten med de to agentene og paret som hadde gitt dem husly. Alle ble tatt om bord i Catalinaen, og flyet tok av rett over en tysk vaktbåt som ikke rakk å åpne ild.

Ved juletider ble det sluppet julegaver på utvalgte steder langs kysten. Det ble ellers drevet med rekognosering, blant annet etter «Tirpitz», sommeren 1942.

5. mars 1943 ble avdelingen med flyene «Jøssing» og «Vingtor» utvidet med flyet «Viking». Catalinaene hadde en besetning på ni – én ekstra mann fordi toktene kunne vare i opptil 20 timer. Været og de forrevne kystlinjene i området gjorde hver flytur til en berg-og-dalbane. Innkvarteringen var ofte kummerlig, og Lambrechts ble innlagt på sykehus med lungebetennelse.

De nye Sunderland-flyene til 330. skvadronen var dyre maskiner og ble derfor bare lånt ut av britene, men Londonregjeringen betalte driften. De var imidlertid noe nedslitt. 330. skvadron hadde mange problemer, og trolig var det et motorhavari som ga det første tapet av en Sunderland. Det førte til murring overfor britene og ønske om flybytte. På våren 1945 fikk de nye motorer og i april kom den nye versjonen. Sunderland hadde imidlertid stor rekkevidde og god plass til mannskapet – de hadde til og med egen messe/bysse og vannklosett. Og i likhet med Catalina hadde Sunderland mekaniker om bord. Akkurat som 330. skvadron og flere britiske avdelinger patruljerte nå også 333. skvadron området Orknøyene, Shetland, Færøyene og Island.

I juli ble 330. skvadron overført til Shetland med elleve Sunderland-fly og ett Northrop-fly. Herfra eskorterte man konvoier på siste etappe til Murmansk. Utover høsten fikk skvadronen i tillegg som oppdrag å fly eskorte for kampgrupper, blant annet hangarskip med fly, som angrep «Tirpitz» i Altafjorden 3. april 1944. Norske flygere fra 330. og 333. skvadron var også med som kjentmenn på britiske skip. Første og eneste senking av en ubåt fikk 330. skvadron i mai 1944. Flygerne oppdaget den utenfor Trondheimsfjorden og fyrte løs på kanonmannskapene. Nye kom imidlertid til etter hvert som folk ble feid på sjøen, og det norske flyet tok flere treff. Etter flere forsøk fikk de endelig utløst synkeminene, og ubåten gikk ned. Flybåten subbet over bølgene med flere sårede om bord og klarte så vidt å lande i strandkanten på Shetland. To av mannskapene ble dekorert for innsatsen.

Sunderland og Catalina kunne ikke gå innover Norge på virkelig offensive oppdrag. Lambrecht ønsket i utgangspunktet bombefly, men i 1943 var det aktuelle flyet allerede ute av frontlinjetjeneste i Europa. RAF Costal Command foreslo i stedet de Havilland Mosquito fordi RAF særlig ønsket rekognosering utført av norske mannskap som var kjent langs kysten. I mars 1943 begynte oppbyggingen av en Mosquitoavdeling. 16. april kom de første flyene, til stor begeistring for de norske mannskapene, og 10. mai ble skvadronen offisielt opprettet. Men overgangen ble ingen enkel prosess. Motorene var nesten de samme som i Spitfirene. Skrog og vinger var imidlertid laget av kryssfinér og balsatre, ukjente materialer for norske mekanikere i Storbritannia. Ideen var å utnytte materialer og arbeidskraft som ellers ikke ble brukt. Det ga et raskt fly med både stor bæreevne og stor rekkevidde, og flyet var en av krigens mest vellykkede jagerbombere.

Det fantes imidlertid ingen ledig treningskapasitet for Mosquito-flygere i RAF, og 333. skvadron besluttet derfor å prøve selvopplæring. Denne foregikk parallelt med at operasjonene startet i mai 1943, og i juni skjøt avdelingen ned sitt første fly utenfor Karmøy. Senere samme måned ble også en tysk konvoi angrepet på vestlandskysten. Flere nedskytninger og angrep mot tysk skipsfart fulgte. Men oppstarten var full av ulykker – det hadde tydelig gått litt fort under oppsetningen, og tre av seks besetninger ble drept under trening. En fjerde ble drept under de første operasjonene. 28. august–15. november fikk skvadronen ikke-operativ status, mens britiske flygere drev opplæring. De neste to månedene fløy Mosquitoene flere rekognoseringsoppdrag mot tysk skipsfart langs norskekysten – man nøyde seg med å rapportere tilbake, men likevel ble åtte tyske fly skutt ned i perioden, mens britiske torpedobombere tok seg av skipene.

Våren 1944 ble angrepene på ubåter intensivert, og Mosquitoene tok i bruk synkeminer. Flere tyske ubåter ble skadd og minst én ble satt helt ut av spill. Men ubåtene var ofte godt eskortert, og nordmennene led tap. Lambrechts ønsket flere fly, men fikk avslag.

Flygerne deltok i den intensiverte ubåtjakten våren og sommeren 1944. 17. mai observerte mannskapet på «Jøssing» en ubåt sørvest for Ålesund. Flyet gikk inn i lav høyde, ga ild fra mitraljøsene og slapp seks synkeminer mens ubåtens luftvern skjøt tilbake. Ubåten ble skadd, men også nordmennene mistet en mann. Catalinaen fikk en stygg flenge i skroget, og mange instrumenter ble ødelagt. Ved landing måtte flyet bli rent på land. «Vingtor II» var heldigere i et tilsvarende angrep en måned senere, da ubåten sank og 40 overlevende ble observert. I september 1944 var nordmennenes oppgave fremdeles å drive rekognosering og være veivisere for britene, og avdelingen fikk i oppgave å sikre mot jagerangrep. På slutten av krigen var det også viktig å hindre overføring av tyske styrker fra Norge til kampene på kontinentet.

Noe som fikk stor betydning for Mosquitoavdelingens operasjoner, var i hvilken grad skipstrafikk langs norskekysten var et legitimt mål. Etter påtrykk fra norske myndigheter ble det gitt instrukser som tok sikte på å verne mindre skip som bare gikk i lokaltrafikk. Flyene kunne derfor angripe blant annet D/S «Cygnus» fra Bergens Dampskipsselskap og et større tysk skip i LeirvikStord annen juledag 1944. Begge ble skutt i brann, men flygerne møtte et intenst luftvern som skadet flere Mosquitos, og et tysk fly skjøt ned en av nordmennene. Flere lignende operasjoner fulgte på nyåret og dreide i mars fra Vestlandet og Sørvestlandet til Sørlandskysten og Østlandet. Et større angrep ble rettet mot skip i Porsgrunn havn. Sju skip ble skadd eller ødelagt. En norsk Mosquito deltok, men ble skutt ned i luftkamp av et tysk fly. De norske Mosquitoene fløy sitt siste krigsoppdrag 2. mai og senket en minesveiper utenfor Sognefjorden.

Catalina-avdelingen fikk oppdrag i forbindelse med frigjøringen av Finnmark fra høsten 1944. I februar 1945 deltok de i operasjonene på Sørøya vest for Hammerfest. Her hadde flere nordmenn motsatt seg tvangsevakueringen og kommet i kryssild mellom allierte og tyske styrker. På samme tid fratrådte Lambrechts sin stilling for å bli flyattaché i Stockholm.

Da freden kom, hadde 333. skvadron mistet 22 Mosquitos og én Catalina. 28 norske besetningsmedlemmer var drept og fire tatt til fange. Skvadronen var tilkjent to ubåter senket og sju skadd pluss 15 nedskutte tyske fly. I tillegg kom senkningen av en rekke større og mindre marine og fraktefartøyer. De maritime skvadronene var ikke omgitt av den samme beundringen som jagerskvadronene. Fløy man Sunderland eller Catalina, var det kanskje vanskelig å se viktigheten av oppdraget når en konvoi kom seg i havn. Men lasten disse konvoiene brakte med seg, var helt nødvendig for den allierte krigsinnsatsen.

Anskaffelse av Sunderland-fly og etablering av Catalina- og Mosquito-avdelinger samt 333. skvadron skjedde på initiativ fra FFK, og Riiser-Larsen pådro seg forsvarsdepartementets vrede, trolig fordi dette trakk mannskap og umuliggjorde den ønskede oppsettingen av en tredje jagerskvadron. Resultatet ble en ny instruks til sjefen for FFK, som innskrenket hans handlefrihet. I tillegg til senkningen utenfor Trondheimsfjorden hadde 330. skvadron bekreftet én ubåt hardt skadd, én trolig skadd og ett tysk fly skadd. Mot dette hadde de mistet 46 mann og seks fly, men resultatet kunne heller bli målt opp mot at ingen konvoi mistet skip mens skvadronens fly eskorterte dem.

Jagerskvadronene til kontinentet

Erfaringene fra felttoget i Nord-Afrika hadde lært britene viktigheten av tett samarbeid mellom bakkestyrker og luftstridskrefter. Som en forberedelse til invasjonen av Europa ble det våren 1944 opprettet en bombegruppe og to jagergrupper der nordmenn også inngikk. Operasjonene over kontinentet var på grensen av hva militæravtalen innebar, men norske myndigheter torde ikke å protestere mot britenes vedtak, som nok også hadde støtte blant norske offiserer ved avdelingene.

Invasjonen av Normandie og frigjøringen av Frankrike

Et alliert rekognoseringsfly farer i lav høyde over en av strendene i Normandie som tyskerne har befestet. På bakken forsøker tyske soldater å komme seg i dekning, mellom trehinderne som er satt opp for å blokkere for landgangsfartøyer. Eksplosiver festet til disse hinderne gjør dem enda farligere. Invasjonen nærmer seg.
National Army Museum.
Lisens: CC BY 2.0

De norske skvadronene opererte fra kanalkysten fram til D-dagen. Her bodde alle i telt, offiserer som menige. Særlig i regnperioder var det vanskelig å holde seg tørr, men moralen forble høy. Foran invasjonen gjaldt det å skape dominans i luften, slik at tyske fly ikke kunne angripe bakkestyrker og alliert flystøtte. Dessuten skulle man holde tyske sjøstridskrefter unna. Det var også viktig å lamme tyskernes kommunikasjons- og kommandostruktur, deriblant forsyningslinjer, jernbane og lignende. Minneverdige bidrag fra nordmenn kom blant annet gjennom en operasjon 11. april, da seks tyske fly ble ødelagt under et angrep på en flyplass nær Paris. Snart ble Spitfirene utstyrt for bombeslipp, og det ble trening i stupbombing og prøving av de første g-draktene. I mai ble angrep mot utskytningsrampene for V1-bombene intensivert, for man fryktet at disse ville bli rettet mot brohodet når invasjonen kom. Og etter hvert som landgangsstyrkene samlet seg i havnebyene, ble det viktigere enn noen gang å holde tyske fly unna.

Nordmennene ble orientert om invasjonen i Normandie kvelden i forveien. Bakkemannskapene gikk straks i gang med å male de hvite og svarte stripene på vinger og halerot. På invasjonsdagen 6. juni 1944 fløy nordmennene fire patruljer uten å se et eneste tysk fly. Derimot fikk flygerne orkesterplass til forestillingen under dem. De allierte led imidlertid tap for tysk luftvern – 113 på selve invasjonsdagen, og på de nærmeste fem dagene ble også fire nordmenn skutt ned, blant andre skvadronssjefen Leif Lundsten. De britisk-canadiske styrkene som nordmennene skulle støtte, kjørte seg fast ved Caen, men allerede 11. juni kunne norske flygere lande på provisoriske landingsstriper i Normandie for å etterfylle drivstoff og utføre mindre reparasjoner.

I midten av juni var brohodet sikret, og nordmennene gikk tilbake til vanlige oppgaver. Det nye var at disse nå ble utført tett ved frontlinjen og allierte styrker. Nytt for nordmennene var også flere angrep på utskytningsramper for V1- og V2-raketter, og 20. juni skjøt nordmenn ned en V1-rakett i luften. Dette var risikabelt, ettersom sprengningen av 850 kilo amatol kunne rive flyet i filler.

15. august kom endelig ordren om å flytte til baser på kontinentet. Det var fremdeles risikabelt å bevege seg i området, og nordmennene ble advart mot minefeller og snikskyttere. Flysoldatene dro på patrulje med en viss spenning. Kanondrønnene fra fronten kunne høres tydelig, og av og til landet granater så nær at man kjente rystelsene. Operasjonene dreide seg nå mest om nærstøtte til de canadiske styrkene og angrep mot tyske forskyningskolonner. Mannskapene forsynte seg grovt av tyske kjøretøy og ikke minst verktøy som lå strødd omkring.

I Normandie var ikke sivilbefolkningen alltid like vennlig den første tiden. De hadde tross alt fått hus og hjem smadret av allierte bomber og granater. Men snart bedret forholdene seg. 26. august ble Paris frigjort, og nordmenn var blant de første til å besøke byen. Og da de kom til Lille, måtte de bære «hovedtyngden» av den franske frigjøringsbegeistringen.

Frigjøringen av Belgia og Nederland

Jagerskvadronene fulgte de britisk-canadiske styrkene inn i Belgia og Nederland. I begynnelsen av oktober kom de til Grimbergen, der offisersmessen ble plassert i et slott, mens mannskapene ble forlagt i telt. Herfra angrep de særlig båter som gikk med forsyninger til de tyske garnisonene på øyene langs kysten, og 1. november støttet de landgangen på øya Walcheren ved munningen av elven Schelde, der også norske kommandosoldater deltok. Men snart satte vinterværet inn og begrenset operasjonene, noe som ikke hindret angrep på en større tysk panserformasjon 25. november og utslettelsen av et tysk hovedkvarter i Gouda 29. november.

21. desember, mens Ardennerslaget raste like i sør, flyttet nordmennene til en tidligere tysk flyplass, der flere brakker var intakte. Men fronten var faretruende nær. Avdelingens nærforsvar var i praksis en del av frontlinjen, og på julekvelden ble det gitt ordre om å forberede evakuering. De lå rett i «innflygingen» til V1-bombene som tyskerne nå lot regne over Antwerpen, de alliertes viktigste forsyningshavn.

De siste luftslagene

Jul og nyttår ble feiret etter beste evne uten at det la noen demper på verken beredskap eller operasjoner, og leiren ble to ganger nesten truffet av V1-raketter. 29. desember 1944 mistet 331. skvadron fire fly i kamp med fem tyske, men kvaliteten på de tyske flygerne var i ferd med å bli betraktelig dårligere. Også de allierte hadde store tap og utskiftninger, men tyskerne manglet drivstoff til å gi nye flygere nok trening før de ble sendt ut i kamp. I ett av luftslagene ble nordmennene og deres allierte møtt av 50–60 tyske jagerfly. Sju tyskere og tre nordmenn gikk i bakken. Stor sorg rammet også nordmennene 3. februar 1945, da sjefen, oberstløytnant Rolf Arne Berg, ble truffet i vingen og styrtet.

De allierte krysset Rhinen 23.–24. mars 1945 og rykket så raskt fram at det ble vanskelig å koordinere luftstøtten. Det ble stadig sjeldnere å møte tyskere i luftkamp – nordmenn hadde krigens siste nedskyting 24. mars. Men luftvernet bet fra seg helt til siste slutt, og skvadronen mistet sin siste mann i strid 12. april. Krigens siste tokt ble utført 21. april. 25. mai gikk turen til Storbritannia med skip, og bakkemannskapene fulgte snart etter. Krigen var over for de norske jagerflygerne. 331. skvadron hadde hatt 114 bekreftede nedskytninger og 24 sannsynlige. Tilsvarende tall for 332. skvadron var 66,5 og 11,5 (pluss wingsjefenes nedskytninger). I tillegg kom for begge skvadronene et utall ødelagte kjøretøyer, deriblant 13 stridsvogner samt jernbanemateriell. Men prisen var 71 falne i strid, og i tillegg måtte man regne omkomne i ulykker og fangenskap.

Fred og hjemkomst

De norske sjøflyavdelingene var de første til å sette kursen mot Norge. 330. skvadron fikk æren av å fly den allierte militærkommisjonen til Oslo. Fly fra norske skvadroner eskorterte flotiljen som brakte kronprins Olav og deler av regjeringen til landet 12. mai. 22. mai kunne jagerskvadronene endelig krysse Nordsjøen til Sola og videre til Gardermoen, der de offisielt ble mottatt av kronprins Olav og Riiser-Larsen. Alle norske flyavdelinger ble lagt under luftelementet i avdelingene som skulle motta den tyske overgivelsen og sikre landet i den første tiden. Freden brakte til overflaten en rekke stridsemner som det ble lagt lokk på under krigen, i hovedsak disiplinærsaker, saker om forfremmelser og andre personalpolitiske temaer.

Selv 70 år senere er luftforsvaret preget av krigstidens hendelser. Den førte ikke bare til at de to flyvåpnene ble én våpengren 10. november 1944. Også begrepsapparat, avdelingsstrukturer og kultur ble tatt med til Norge og levde videre i det som etter hvert ble et luftforsvar integrert i NATO, men britene hadde ikke lenger ressurser til å være storebror og måtte overføre ansvaret til USA.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg