desktop publishing

Desktop publishing, betegnelse på et teknologikonsept for fremstilling av trykksaker og elektroniske publikasjoner basert på standard datautstyr. Begrepet desktop publishing ble introdusert av Paul Brainerd, grunnleggeren av programvareselskapet Aldus (som bl.a. skapte PageMaker, et av de første ombrekkingssystemene for PC). Begrepet stammer fra 1980- og 1990-årene og er særlig knyttet til den raske utbredelsen av personlige datamaskiner (PCer) med grafisk grensesnitt, laserskrivere og enkle, men effektive sideombrekkingsprogrammer.

Faktaboks

desktop publishing
Uttale
dˈesktop publishing
Etymologi
engelsk

Sammenlignet med tradisjonelt utstyr for produksjon av trykksaker var desktop-utstyret lite i fysisk omfang, rimelig i anskaffelse og enkelt å bruke. Teknologien gjorde det mulig for allmennheten å fremstille trykksaker med et «profesjonelt» register av skrifter og fonter, muligheter for bildebehandling og andre grafiske virkemidler. I prinsippet kunne relativt profesjonelle trykksaker fremstilles i kontormiljøet, i skole eller hjemme på skrivebordet. Teknologien opphevet tilsynelatende skillet mellom amatør og profesjonell; den imøtekom amatørens behov og arbeidsform, og tilfredsstilte samtidig profesjonelle krav til kvalitet og kreative muligheter.

Men den underliggende teknologien åpnet etter hvert for enorme kreative muligheter som bare kunne utnyttes fullt ut med et profesjonelt kunnskaps- og ferdighetsnivå. Arkitekturens åpenhet gjorde dessuten at utstyret kunne kobles mot mer profesjonelt publiseringsutstyr og avansert grafisk produksjonsutstyr. I dag er betegnelsen desktop publishing mindre brukt fordi det er denne teknologien som er standarden, og det er flytende grenser mellom en profesjonell og en mer amatørmessig bruk.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg