Den nye økonomien, begrep knyttet til oppsvinget innenfor kommunikasjonsteknologi og produktivitetsveksten i blant annet amerikansk økonomi i 1990-årene.

De nye måtene å kommunisere på via Internett ga tilsynelatende mange bedrifter muligheten til å effektivisere produksjon og distribusjon gjennom effektiv databehandling og samordning på tvers av landegrensene.

Bedriftene fikk redusert sine transaksjonskostnader gjennom innføringen av elektroniske markedsplasser. En senere nedgang for selskaper som opererer innenfor dette feltet fikk imidlertid flere til å hevde at betydningen av en slik ny økonomi var overdrevet.

Begrepet har vært kritisert for å gi inntrykk av større endringer enn de reelle.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.