Dam, brettspill for to personer, et gammelt spill som muligens oppstod i Frankrike på 1100-tallet, hvor en av forløperne var det spanske spillet alquerque. Hver spiller har 12 runde og flate brikker, henholdsvis mørke og lyse. Brettet er et sjakkbrett (8×8 felt) hvor bare de mørke feltene benyttes. Brikkenes startoppstilling er på de tre nederste radene på hver side av brettet (se figur). Spillets hensikt er å slå ut motstanderens brikker ved å hoppe over dem, eller å sperre de inne slik at de ikke kan flyttes.

Dam spilles i mange varianter. I vanlig dam, som er den mest spilte form i Norden, flyttes brikkene ett felt om gangen på skrå fremover, men man kan hoppe over motstanderbrikker man står ved siden av hvis feltet rett overfor er ledig. Brikken er da slått ut og fjernes fra brettet. Ved slag kan en brikke også hoppe bakover. I dam er det slagtvang, slik at man alltid må slå hvis man har en brikke i slagposisjon, og hvis mulig må man slå flere motstanderbrikker i samme trekk ved å hoppe over dem i rekkefølge, gjerne med retningsforandringer underveis. Står flere brikker i slagposisjon, flytter man en av dem. Hvis en brikke kommer til motsatt enderad, blir den omdannet til en brikke kalt dam, som markeres ved at to brikker settes på hverandre. En dam kan flyttes både fremover og bakover flere felt per trekk og slå eventuelle motstanderbrikker den hopper over. Spillet vinnes av den som først har slått ut motspillerens brikker, eller denne ikke har lovlige trekk til disposisjon. Det kan også ende uavgjort.

I engelsktalende land benevnes spillet draughts eller checkers, som spilles med samme utstyr, men på en vanskeligere måte. Brikkene kan bare slå fremover, bortsett fra en dam (king), som kan gå og slå også bakover, men bare ett felt per trekk. Fransk eller polsk dam spilles med 2×20 brikker på et brett med 10×10 felter. Her arrangeres VM fra 1920. Andre varianter er italiensk, spansk, tyrkisk og russisk dam.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.