Cover

Coveret til Beatles-LPen Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band fra 1967, kanskje platehistoriens mest kjente cover. Design ved Peter Blake og Jann Haworth.

Av /NTB Scanpix ※.
DGG LPM 18012
Tidlig klassisk cover. Deutsche Grammophon hadde kanskje bransjens mest konservative design for klassiske utgivelser.
DGG LPM 18012
Av .

Et cover er et omslag til et fonogram og tjener til å beskytte det fysiske produktet. Samtidig er det også en viktig del av markedsføringen av musikken på fonogrammet; slik kan også bilder som følger en digital nedlasting karakteriseres som et cover.

Faktaboks

Uttale
norsk uttale kˈåvver
Etymologi
fra engelsk cover ‘dekke, omslag’, til fransk couvrir ‘dekke’

Siden grammofonplaten helt fra starten hadde gode muligheter til å trykke opplysninger om verk og utøver på selve platen var de første plateomslagene enkle papirposer, gjerne med reklame for produsent eller utsalgssted, og ofte med et utskåret hull så etiketten kunne leses direkte. Etter mønster av samtidens fotoalbum ble det produsert tomme «platealbum» med plass til et begrenset antall plater, dette bidro også til å beskytte dem bedre. Mot slutten av mellomkrigstiden begynte de større plateselskapene å gi ut tilsvarende multi-platers album med et felles tema (utøver, genre) eller et større klassisk verk (symfonier, konserter).

I engelskspråklig sammenheng brukes begrepet «album» fremdeles om albumets etterfølger LP-platen, som ble introdusert av plateselskapet Columbia i 1948. Da hadde de allerede på plass en avdeling som hadde jobbet med albumdesign siden før krigen, og i løpet av det neste tiåret utviklet album-/platecoverne seg til å bli en viktig arena for grafisk design og kunstneriske uttrykk. Mens tidlige klassiske utgivelser ofte var preget av nøkternhet og enkelhet med vekt på verktitlene utviklet det seg for pop og jazz en egen coverkunst (cover art) fra 60-tallet og utover. De mest påkostede eksemplene kunne gjerne være utført som dobbelt-album (gatefold cover) med innstikk (inserts) av forskjellige typer. Dette kunne romme bilder og kunstneriske tekster (pop, jazz) så vel som verkinnføringer og analyser (klassisk) (liner notes).

Overgangen fra LP til CD ble en utfordring for coverkunsten som mistet sitt 30×30 cm store lerret og måtte nøye seg med forsiden på en CD-booklet på 12×12 cm. Tapet av dette er én av årsakene til at LP-formatet stadig er levende, skjønt i mindre grad enn tidligere, og til at CD-produsenter stadig har forsøkt andre varianter enn den opprinnelige jewel case, f.eks. digipak, som gir større grafiske muligheter.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Symes, Colin: Setting the Record Straight. A Material History of Classical Recording. Wesleyan University Press, Connecticut, 2004.
  • Borgerson, Janet & Jonathan Schroeder: Designed for Hi-Fi Living: The Vinyl LP in Midcentury America. MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2017.
  • Norges styggeste platecover. Vendetta Forlag, Kristiansund, 2015.
  • Helleve, Dag: Norske LP-omslag 1959 – 1990. Det norske Samlaget, Oslo, 1991

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg