carnet

Artikkelstart

Carnet er den vanlige betegnelse for tollpassérdokument for bil gjeldende for flere land, Carnet de passage en douanes.

Faktaboks

Uttale
karnˈe
Etymologi

Et ATA-carnet er et internasjonalt tolldokument som benyttes ved midlertidig innførsel og utførsel av varer.

Under forutsetning av at varene skal returneres til Norge kan men ha en carnet som beskriver vareprøver, yrkesutstyr og utstyr til messer/utstillinger uten å deponere for toll og avgifter.

ATA-carnetet forenkler tollekspedisjonen og erstatter alle eksport-, import- og transitteringsdokumenter.

ATA-carnet-ordningen baseres på at handelskammeret står som garantist for varer med et depositum som sikkerhet. Beløpet tilbakebetales når carnetet returneres og handelskammeret har sjekket at carnetet er riktig brukt. ATA-carnet utstedes for en eller flere reiser og transporter.

Det må fremvises og stemples ved hver grenseovergang. (EU er ett tollområde, man stempler seg inn i første EU-land, og ut av siste EU-land).

TIR er et kombinert garantisystem og transportdokument som forenkler tollprosedyrene ved internasjonal lastebiltransport. TIR-Carnet er en transitteringsordning laget for dette formålet. Ved bruk av TIR-Carnet kan lastebiler passere landegrensene med enkle tollformaliteter. Ved grensepassering vil det som regel kun være snakk om å få bekreftelse/attestasjon fra tollmyndighetene på at forsendelsen er inn/utpassert. Når TIR-Carnet brukes stilles det heller ikke krav til kontant depositum for toll og avgifter under transporten fram til bestemmelsesstedet.

TIR-konvensjonen (Transport Internationaux Routieres) er en avtale mellom ulike medlemmer i FN. IRU (The International Road Transport Union), har ansvar for gjennomføring av avtalen og administrerer den internasjonale garantikjeden. I tillegg kommer nasjonale organisasjoner eller garanterende forbund. I Norge er dette Norges Lastebileier-Forbund, NLF. Nesten alle europeiske land er med i TIR-Konvensjonen. I praksis blir TIR-Carnet i dag fortrinnsvis brukt ved transporter til og fra land i Øst-Europa som ikke er med i EU og til og fra enkelte land i Midt-Østen. TIR carnet kan også benyttes for veitransport til/fra Russland.

For å benytte TIR-systemet må transportøren være godkjent TIR-carnet bruker. Det gjøres hos Norges Lastebileier-Forbund, som er utsteder av TIR-carneter i Norge.

TIR-konvensjonen krever at bedrifter oppfyller følgende kriterier:

  • Ha regelmessig internasjonal transport
  • Dokumentert god økonomi
  • Ikke ha alvorlige brudd på toll- eller skattelovgivning
  • Kjenne innholdet TIR-konvensjonen
  • Medlemmer i NLF må stille en bankgaranti på minimum 5.000 USD
  • Andre må stille en bankgaranti på minimum 50.000 USD

NLF kan sjekke om gitte opplysninger er i henhold til kravene for TIR-godkjenning.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg