Blad, betegnelse for periodiske publikasjoner som utkommer ukentlig. Også publikasjoner som utkommer sjeldnere, f.eks. månedlig, betegnes som ukepresse. I Norge har familieblader som Hjemmet, Norsk Ukeblad og Allers tradisjonelt hatt en sterk stilling.

Familiebladenes sterke posisjon er imidlertid blitt svekket siden 1980-årene som følge av fremveksten av kjendisblader som Se og Hør på den ene side, og nisjebladene på den andre. Se og Hørs store suksess har ansporet andre ukeblader til å utvikle en lignende profil; flere lar omtale og bilder av kjente personer i deres privatliv være sentrale deler av det journalistiske produktet.

Nisjeblader med stoff for spesielle interesser som datateknologi, sport, musikk, interiør osv. har fått et stadig sterkere grep om norske lesere. I de senere år har utenlandske nisjeblader hatt en sterkt voksende leserkrets i Norge.

Norsk Ukepresse (senere Magasin- og Ukepresseforeningen) var interesseorganisasjonen for den norske magasin- og ukepressen. Fra 2009 ivaretas denne funksjonen av en egen gruppering innen Mediebedriftenes Landsforening.

Opplag 2008
Se og Hør tirsdag 214 104
Hjemmet 193 936
Se og Hør weekend 164 782
Her og nå 146 964
Familien (hver 14. dag) 118 809
Norsk Ukeblad 111 462
Donald Duck & Co. 99 216
Vi over 60 (månedlig) 91 795
Vi Menn 88 727
Pondus (månedlig) 84 945

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.