Vogntog, lastebil med tilhenger, i kontrollhall. Vogntoget gjennomgår årlig periodisk kjøretøy kontroll, PKK.
Vogntog, lastebil med tilhenger, i kontrollhall. Vogntoget gjennomgår årlig periodisk kjøretøy kontroll, PKK.
Av /Larvik Last og Buss AS.
Bremseskiver og bremseklosser skiftes på tilhenger.
Bremseskiver og bremseklosser skiftes på tilhenger.
Av /Larvik Last og Buss AS.
Elektrisk motor på lastebil. Også tunge kjøretøy som varebiler, lastebiler og busser skal bli nullutslippskjøretøy med elektrisk energi lagret i batteri eller som gass i hydrogentanker.
Elektrisk motor på lastebil. Også tunge kjøretøy som varebiler, lastebiler og busser skal bli nullutslippskjøretøy med elektrisk energi lagret i batteri eller som gass i hydrogentanker.
Av /Volmax Borgeskogen.
Dieselmotor under hytte på lastebil.
Dieselmotor under hytte på lastebil.
Av /Volmax Borgeskogen.

Bilmekaniker for tunge kjøretøy er en yrkesutøver med fagbrev i bilfagets spesialisering i tunge kjøretøy. Bilmekanikeren arbeider med reparasjon og vedlikehold av lastebiler, varebiler, busser eller tilhengere som har tillatt totalvekt over 3500 kilogram.

Arbeidssted

Bilmekanikeren for tunge kjøretøy jobber som regel fulltid ved verksteder som reparerer lastebiler, varebiler, tilhengere eller busser. På arbeidsplassen er ofte verksmester leder for verkstedet, og bilmekanikeren jobber sammen med reservedelsekspeditøren, som fremskaffer riktige deler og tilbehør.

Bilmekanikeren kan også ha vaktordning og rykke ut til tunge kjøretøy som har stoppet langs veien.

Arbeidsoppgaver

Bilmekanikeren for tunge kjøretøy er en medarbeider som alene, eller sammen med andre utfører vedlikehold og reparasjoner på lastebiler, tilhengere eller busser. Diagnostisering av feil, utskifting av slitte deler, montering av ekstrautstyr, samt utførelse av reparasjoner er vanlige arbeidsoppgaver.

Bilmekanikeren trenger kunnskap om kjøretøyets oppbygning og virkemåte for å kunne finne og utbedre feil. Å kunne kommunisere presist er viktig når man skal kommunisere med sjåfører som ikke alltid vet hva årsaken til problemet er.

Utdanning

Opplæringen i faget skjer normalt ved to år i videregående skole og to år som lærling i bedrift.

  • Første året går man enten vg1 Teknologi og industrifag eller Elektro og datateknologi.
  • Andre året går man vg2 Kjøretøy eller Arbeidsmaskiner.
  • Deretter går man to år i lære i bedrift, typisk et verksted.

Opplæringen på arbeidsplassen avsluttes med en fagprøve.

Hvis man har fem års praksis i faget kan man avlegge en privatisteksamen og ta fagprøven som praksiskandidat.

Organisering

Bilmekanikere er vanligvis organisert i Fellesforbundet. For å bli medlem må man ha bestått fagutdanning som bilmekaniker eller være lærling i faget.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (2)

skrev Rolf Børge Rønning

Verksmester er en utdatert stillingstittel som ikke lenger brukes innenfor kategorien kjøretøyverksteder.
Teknisk leder er den riktige betegnelsen på et kjøretøyverksteds øverste faglige leder.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg