Bilavgasser, gassformige forbrenningsprodukter fra bilmotorer som også kan inneholde væskedråper og faste partikler. Ved fullstendig forbrenning av blyfri bensin vil avgassene være karbondioksid, CO2, vanndamp, H2O og nitrogengass, N2. Hovedforurensningene i bilavgassene er karbonmonoksid CO (kullos) (opptil 10 %), som dannes ved ufullstendig forbrenning av drivstoffet, og andre karbonholdige forbindelser, HC, samt nitrogenoksider, NOx. Akutt forgiftningsfare inntrer dersom luftsirkulasjonen er begrenset i lukkede rom. Dieselmotoren avgir langt mindre CO enn bensinmotoren (ca. 1 %), men kan ved belastning avgi sot og en rekke uforbrente produkter som kan være kreftfremkallende ved lang tids påvirkning. Bilavgassene er noen av de viktigste kildene til forurensning og til en evt. økning av drivhuseffekten. Utslipp av NOx og HC øker dannelsen av bakkenær ozon, O3; dette fører igjen til dannelsen av fotokjemisk smog.

For å øke bankefastheten (oktantallet) i bensin ble det tidligere, og ennå i mange land, tilsatt organiske blyforbindelser. Ut fra vurderinger av helsemessige skader av bly og belastning av miljøet i byer og nær store ferdselsårer er det i mange land utarbeidet lover og forskrifter som regulerer bruk av bly i bensin. Andre tilsetningsstoffer brukes nå for å gi ønsket effekt. Se også bensin og katalysator.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.