Bilens elektriske anlegg er alle de komponenter og deler i en bil som blir styrt eller overvåket av elektriske signaler eller forsynt med elektrisitet for å kunne utføre et bestemt arbeid. En ordinær familiebil har, alt etter størrelse og utstyrsnivå, flere tusen meter kabler og flere hundre kontaktpunkter. Nesten alle av bilens systemer har elektriske funksjoner som virker i samspill med mekaniske, hydrauliske, pneumatiske og kjemiske funksjoner.
Det elektriske anlegg består av en kraftprodusent (generator), et energilager (batteri/akkumulator), styreenheter som overvåker og styrer bilens elektriske kretser og systemer, og et ledningsnett med mottakere, det vil si komponenter som bruker elektrisk kraft til sin funksjon. Dessuten består systemet av sensorer, releer, sikringer, transistorer, kondensatorer og transformatorer (omformere), med mer.
Bilens elektriske system er nå svært omfattende. Det skyldes både mer komfortutstyr og utvidede sikkerhetssystem, og økte krav til miljøhensyn. Eldre mekaniske anordninger skiftes ut med elektroniske, noe som for eksempel gir bedre motorstyring og derfor mer stabile driftsforhold over tid.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.