Utviklingen av moderne betong på 1800-tallet fulgte i stor grad utviklingen av stål, og samtidig som de første jernkompositt- eller stålskrogene ble sjøsatt, ble også betongskrogene bygget. Det sannsynligvis første betongskroget, en mindre robåt, ble konstruert i 1848 av den franske oppfinneren Joseph-Louis Lambot (1814–1887). Utover siste halvdel av 1800-tallet ble lektere i betong konstruert for elvetrafikk i flere europeiske stater, og italienske ingeniører utviklet mindre prototyper av skipsskrog rundt århundreskiftet.
Under første halvdel av 1900-tallet hadde flere store industrinasjoner videreutviklet betonglektere, og prøvde ut ulike varianter av betongskrog for skip. Norge hadde stor tilgang på betong og nødvendig kompetanse for å bygge denne typen skrog. Nicolay Knudtzon Fougner (1884–1969) konstruerte i 1917 verdens første sjødyktige betongskip, motorskipet «Namsenfjord», som ble sjøsatt i Moss 5. august 1917.
Fougners Staal-Beton Skibsbygningscompani A/S gjennomførte flere ordrer samme år, samtidig som Fougner ledet en amerikansk studie av denne teknologien til bruk i krigsinnsatsen av USA. Mot slutten av første verdenskrig ble det imidlertid klart at så lenge stålprisene var lave, var betongskrog dyrere i produksjon og drift enn stålskrog, og de ulike prosjektene ble avsluttet. Mot siste halvdel av andre verdenskrig, da stålprisene igjen ble høye, gikk USA og andre europeiske stater tilbake til betongskrog som blant annet ble brukt under invasjonen av Normandie.
Etter krigen har betongskrog stort sett vært underlegent i forhold til stålskrog. En del fritidsfartøy har blitt konstruert i Norge av privatpersoner. Nederland har gjennom etterkrigstiden i størst grad tatt i bruk betongskrogteknologi. Etter årtusenskiftet er det på ny en interesse for betongskrog, der Kværner, Aker og andre aktører planlegger å videreutvikle betongskrogene sammen med kompetansen fra condeep-teknologien til bruk i flytende havvindsanlegg i Nordsjøen og på østkysten av Nord-Amerika.
Flere moloer i Norge og utlandet kan bestå av rester fra gamle betongskrog.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.