battle royale (dataspillsjanger)

«Battle royale» er en dataspillsjanger hvor et stort antall spillere spiller mot hverandre i en begrenset tidsperiode, der målet er å eliminere motstanderne og bli siste gjenværende spiller eller lag. «Battle royale»-spill tar som regel form av skytespill, der flere ti- eller hundretalls spillere møtes på et stort område som stadig blir mindre, slik at spillerne etter hvert tvinges til å møtes. Spillerne starter som regel med svært lite utstyr, og må i løpet av spillets gang samle våpen, rustning og andre gjenstander som vil hjelpe dem i kampen. Sjangeren henter sitt navn fra den japanske filmen med samme navn fra 2000.

«Battle royale»-spill er blitt svært utbredt i senere år. For eksempel er Fortnite, et av verdens aller mest populære spill, best kjent for sin «battle royale»-modus. Andre spill som har oppnådd stor suksess inkluderer Apex Legends og Playerunknown's Battleground, også kjent som PUBG.

Suksessen til disse spillene har også påvirket spill i andre sjangere enn skytespill. For eksempel har det kommet en utgave av hjernetrimspillet Tetris, kalt Tetris 99, der opptil 99 personer spiller mot hverandre til det står igjen en vinner. Lignende tilnærminger er også benyttet i blant annet bilspill som Forza Horizon 4, samt i MOBA-spill som Dota 2.

Historikk

Til tross for at elementer fra «battle royale»-sjangeren har eksistert i dataspill i lang tid, dukket sjangeren slik vi kjenner den i dag opp rundt 2012. Dette året dukket det opp en modifikasjon til Minecraft (inspirert av The Hunger Games-filmene) med et regelsett som minner om det vi kjenner fra moderne spill i sjangeren. I tillegg ble overlevelsesspillet DayZ gitt ut i 2012 som en modifikasjon til skytespillet ARMA 2; i motsetning til moderne «battle royale»-spill hadde ikke DayZ kamper med begrenset lengde, men en vedvarende verden der man fikk beholde utstyret sitt så lenge man overlevde, selv om man logget av serveren. Spillet hadde imidlertid et «alle mot alle»-element i en stor, åpen verden med begrensede ressurser som kom til å påvirke senere utviklere.

Spilldesigner Brendan Greene, kjent på internett under kallenavnet «PlayerUnknown», lagde i 2013 en modifikasjon til DayZ som tok i bruk «battle royale»-navnet. Etter dette bidro han i utviklingen av H1Z1, det første store frittstående spillet med en «battle royale»-modus. Det store gjennombruddet kom imidlertid med lanseringen av Playerunknown's Battleground, hvor Greene var hoveddesigner, i 2017. Spillet oppnådde raskt enorm suksess, og inspirerte blant annet utvikleren bak Fortnite til å utvide spillet med en «battle royale»-modus. Suksessen til Fortnite har siden inspirert mange andre utviklere både til å både lage egne frittstående «battle royale»-spill, som i Apex Legends, og til å legge til «battle royale»-moduser som et sideelement i spill med andre hovedattraksjoner, som i Counter-Strike: Global Offensive og bilspillet Forza Horizon 4.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg