Troende dåp

Troende dåp (voksendåp) i en amerikansk baptistmenighet.

Baptisme er et kirkesamfunn som har som særmerke at det forkaster barnedåpen og bare anser voksendåp som gyldig.

Faktaboks

Uttale
baptˈistsamfunnet
Etymologi
av latin og gresk baptista, ‘døper’

Baptistbevegelsen er oppdelt i flere innbyrdes uavhengige samfunn, hvorav de fleste fra 1905 er tilsluttet The Baptist World Alliance. På verdensbasis representerer alliansen rundt 50 millioner voksne døpte medlemmer. Medregnet barn og tilhengere i videre mening har alliansen nærmere 100 millioner medlemmer.

Baptistsamfunnet er det største protestantiske kirkesamfunnet i USA med rundt 33 millioner døpte medlemmer.

I Norge

Baptistsamfunnet kom til Norge i 1857 ved en dansk sjømann, Frederick L. Rymker, som bosatte seg i Porsgrunn og stiftet den første menigheten i 1860.

Tidligere hadde Gustav Adolph Lammers stiftet en frimenighet i Skien. Fem av dens medlemmer sluttet seg til baptistsamfunnet i 1861, og bevegelsen bredte seg snart helt til Tromsø, der en av dens største menigheter ble grunnlagt i 1870.

Det Norske Baptistsamfunn ble stiftet i 1879 og har i dag nærmere 11 000 juridiske medlemmer fordelt på vel 100 menigheter. Baptistsamfunnet driver teologisk seminar og folkehøyskole i Bærum og misjon i Den demokratiske republikk Kongo, Sierra Leone, Nepal, Thailand, Myanmar, Midtøsten, Tyrkia, Armenia og Belarus.

Historikk

Amish Church

På 1500-tallet oppstod mange kirkesamfunn med «gjendøpere». De ble forfulgt i Europa og mange flyktet til USA, blant annet Amish.

Av /NTB Scanpix ※.
Martin Luther King

I USA er baptisme utbredt blant afrikansk-amerikanere. Borgerrettighetsforkjemperen Martin Luther King var baptistpastor.

Martin Luther King
Av .
Lisens: Begrenset gjenbruk

Baptistsamfunnet kan føre linjer tilbake til den radikale fløyen av reformasjonen. En krets av prester og legmenn i Zürich formulerte i 1523 et nytt religiøst samfunnsideal: De sanne troende skulle skille seg ut fra kirkens urene samfunn og danne en «ren» menighet, og denne skulle være uavhengig av staten.

Opptakelse skulle skje ved dåp av bevisst troende, altså voksne. Barnedåpen ble stemplet som ubibelsk. Den første dåpen av personer som allerede var døpt som barn, fant sted i 1525.

Det oppstod en rekke samfunn av denne typen, av motstanderne kalt anabaptister, «gjendøpere».

I politisk syn var de svært ulike, idet noen ville opprette Guds rike på Jorden med sverdet (revolusjonen i Münster i 1535, se Jan av Leyden), mens andre ble stillferdige pasifister.

Alle ble forfulgt av katolske og lutherske myndigheter. Bevegelsen ble utryddet i Sveits og Tyskland, men fortsatte i Nederland (se mennonitter). Herfra ble den forplantet til England gjennom engelske radikale puritanere, som i landflyktighet lærte dette synet på dåpen å kjenne.

Grunnleggeren av det første engelske baptistsamfunnet var John Smyth, som i 1609 døpte seg selv og sin menighet i Amsterdam. I 1616 var det fire baptistmenigheter i London.

Fra 1643 gikk det engelske baptistsamfunnet over til å praktisere dåp ved hel neddykking som den formentlig bibelske formen. Dette er blitt den seirende skikken.

Baptistene i England splittet seg fra 1640-årene i Particular Baptists (tilhengere av predestinasjonen) og General Baptists (arminianere). Først på 1800-tallet ble splittelsen overvunnet.

Baptistsamfunnet ble forfulgt inntil dissentere fikk religionsfrihet etter revolusjonen i 1689.

I Amerika opplevde baptistsamfunnet en stor ekspansjon på 1800-tallet, særlig blant nybyggerne og i den afroamerikanske befolkningen.

Den moderne misjonsvekkelsen fra slutten av 1700-tallet begynte i baptistsamfunnet, som var aktive i misjon og bibelutbredelse. Viktige skikkelser var John Bunyan, William Carey, Charles Haddon Spurgeon, Billy Graham og Martin Luther King.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Borgen, Peder & Brynjar Haraldsø, red.: Kristne kirker og trossamfunn, 1993, 41-55
  • Brackney, William H.: The Baptists, 1988
  • Eidberg, Peder A.: "Baptistene i Norge" i Øverland, P., red.: Norske frikirker, 1981, 52-70
  • Eidberg, Peder A.: En fagbibliografi, 2. utg., 1997
  • Eidberg, Peder A.: "Det folk som kalles baptister", 1998
  • Eidberg, Peder A., red.: Baptistene: tro og liv, 1976
  • Heistø, Rigmor, red.: Dette tror vi, 2. utg., 1997, 39-46
  • Lagergren, David, red.: Samfund i förändring: baptistisk identitet i Norden [...], 1997
  • Molland, Einar: Kristenhetens kirker og trossamfunn, 1976 (kap. 11)
  • Stiansen, P.: Baptistenes historie i Norge, b. 1, 1935
  • Sødal, Helje Kringlebotn, red.: Det kristne Norge, 2002 (kap. 8)

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg