Baneprofil, betegnelse på ulike former for mål på jernbanestrekninger. Det skjelnes mellom en jernbanes lengdeprofil (som bl.a. viser stigningsforholdene) og forskjellige tverrsnittsprofiler.

Tverrsnittsprofilene tjener som normer for banens byggemåte (f.eks. ved å angi jernbanelegemets bredde og skråning i jord og fjell). Særlig viktig er den såkalte frie profil (også betegnet som «minste tverrsnitt»), som angir begrensningen av den minste frie åpning over sporet i tverrsnitt som er foreskrevet for vedkommende bane.

Tidligere har man brukt betegnelsene smalsporprofil og normalsporprofil. I senere år er profilen på flere strekninger blitt utvidet for å gi plass til godsvogner lastet med vogntog eller store containere. Norsk profil er større enn europeisk profil, og enkelte norske materielltyper kan derfor ikke kjøres utenfor Norge og Sverige.

En annen viktig profil er laste- og konstruksjonsprofilen, som angir maksimal tillatt høyde og bredde av det rullende materiell med last. Laste- og konstruksjonsprofilen har betraktelig mindre mål enn den frie profil.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.