Bandwagon-effekt er innen økonomisk teori en spesiell effekt som er med på å forklare etterspørsel av varer og tjenester. Bandwagon-effekten går ut på at ens egen etterspørsel etter et gode kan bli påvirket av andres etterspørsel: Dersom naboen kjøper ny bil, kan man selv bli påvirket til å kjøpe ny bil.

Bandwagon-effekten kan også brukes til å forklare fenomener som av og til kan observeres blant barn: Plutselig skal alle ha jojo eller sprettball, og de lokale leketøysbutikkene blir utsolgt på få dager.

Bandwagon-effekten fører til at etterspørselsfunksjonen blir mer priselastisk og mer inntektselastisk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg