Balanseror på fly er bevegelige kontrollflater som vanligvis er hengslet i bakkant av hver sin ving, for å kontrollere flyets bevegelse rundt lengdeaksen. Flatene er plassert ut mot vingetippene for å gi størst mulig momentarm. Større fly er i tillegg utstyrt med indre spoilere (se spoiler) som assisterer balanseroret under manøvrering. Disse virker ved at de reduserer løftet på vingen som skal senkes.

Flyet manøvreres ved hjelp av stikke eller ratt i cockpiten slik at det ene balanseroret går opp når det andre går ned. Flyet vil da krenge mot den siden hvor balanseroret går opp. Vingeprofilen forandres når panelene påvirker luftstrømmen. Den ene vingen får større løftekraft enn den andre, som konsekvens roterer rundt flyet rundt lengdeaksen.

Balanserorene er drevet av en hydraulisk servo som kontrolleres fra cockpit, enten via det nyere fly-by-wire systemet eller ved hjelp av bevegelige kabler.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.