Avvikning mellom meridianer
Eksempel på avvikningen, her vist som avstanden mellom 60 lengdegrader, målt i nautiske mil.
Avvikning mellom meridianer
Lisens: CC BY SA 3.0
Avvikning brukt i middelbreddeseilas
Eksempel på bruk av avvikning for å beregne kurs og distanse ved middelbreddeseilas, her vist på en seilas mellom Færøyene og Lofoten.
Avvikning brukt i middelbreddeseilas
Lisens: CC BY SA 3.0
Formler der avvikning benyttes for å beregne kurs og distanse.

I navigasjon er avvikning avstanden mellom to meridianer (lengdegrader) målt i nautiske mil. Denne avstanden vil følgelig bli kortere desto lenger man fjerner seg fra ekvator. Ved ekvator vil et bueminutt tilsvare avvikning på 1852 meter (en nautisk mil), ved 60° nord vil den være 926 meter, og på Nordpolen vil den være 0 meter.

Avvikningen vil være gitt av forandret lengde(grad) multiplisert med cosinus til breddegraden. Forandret lengde i antall bueminutter gir svaret i nautiske mil. Ved en seilas vil de to meridianene da være lengdegraden ved henholdsvis avfarende- og påkommende plass.

Anvendelse

Avvikningen benyttes for å beregne kurs og distanse mellom to posisjoner. Når seilasen blir lengre enn noen få nautiske mil, kan man ikke gjøre beregning av kurs og distanse basert på plan trigonometri. Man må da ta hensyn til forandret bredde under seilasen. Vi sier da at avvikningen (avv.) blir lengden i nautiske mil av det stykket av parallellsirkelen som ligger midt mellom avfarende og påkommende steds meridianer (middelbredden). Prinsippet kalles normalt middelbreddeseilas, og kurs og distanse kan nå lett beregnes etter trigonometriske prinsipper:

  • Kursen beregnes som: Tangens til kursen = avvikning dividert med forandret bredde(grader) (tanKk = avv / bf)
  • Distansen beregnes som: avvikning dividert med sinus til kursen (avv / sinKk)

Middelbreddeseilas vil på lange seilaser akkumulere en liten feil som følge av tilnærmingen gitt over. Det er derfor ikke å anbefale denne type kurs- og distanseberegninger når seilasene blir over cirka 500 nautiske mil og breddeforandringen er betydelig. På slike lange seilaser benyttes en metode som kalles voksende seilas eller mercatorseilas, hvor man benytter mer eksakte «utvidede meridianminutter» (meridionaldeler) for å beregne kurs og distanse på loksodromen.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg