Automatisk gir må ikke forveksles med en manuell girkasse som er automatisk styrt (også kalt sekvensiell girkasse).
Ulempen med automatgirkasser er at de er dyrere å produsere enn manuelle girkasser. De er også mye tyngre, noe som påvirker drivstofforbruket og eksosutslippene. Flere bilfabrikanter har gitt uttrykk for å fjerne ordinære manuelle girkasser fra deres utstyrsvalg til fordel for automatisk styrte manuelle girkasser. Denne typen girkasse var lenge ikke like behagelig å kjøre som en ordinær automatisk girt bil, men teknologien forbedres stadig.
En automatisk styrt manuell girkasse har kløtsj på samme måte som i en manuell girkasse for å frikoble drivverket fra motoren, men kløtsjpedalene mangler. Kløtsjen aktiveres elektronisk, og det brukes en eller to kløtsjer. De kan være av samme type i vanlige manuelle girkasser, men det brukes også «våte kløtsjer» (ligger i olje).
Det finnes flere typer, alt fra ordinære manuelle girkasser som har en elektromotor som styrer giring og en elektromotor som aktiviserer kløtsjen når dette trengs, til girkasser med to inngående akslinger der den ene akslingen besitter første, tredje og femte gir, mens den andre akslingen besitter andre, fjerde og sjette gir. Når bilen kjøres i tredje gir har den andre akslingen fjerde gir klart, slik at når farten tilsier at dette giret trengs, så blir skiftet mer sømløst. Også disse girkassene er elektronisk styrt og overvåker fart og belastning for å være mer i forkant av behov. Ved å overvåke føreren sitt gasspådrag eller bremsing, vet styreenheten for girkassen om den skal gjøre klar et gir opp eller ned.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.