Automatisk girkasse
Automatisk girkasse
Av .
Automatisk gir
Girspaken har i biler med automatisk girkasse normalt fire posisjoner: P (Park), R (Reverse), N (Neutral) og D (Drive).
Automatisk gir
Av .

Automatgir er en girkasse som skifter gir selv, avhengig av belastning eller turtall.

Faktaboks

Også kjent som

automatisk gir, automat

Målsetningen med automatisk gir er det samme som for en ordinær girkasse: å utnytte motorens kraft på best mulig måte ved hjelp av utveksling med tannhjul av ulik størrelse. Motorens maksimale dreiemoment og kraft inntreffer ved bestemte motorturtall, og for å utnytte dette må rett utveksling («giret») treffe dette turtallet på rett tidspunkt. I en manuell girkasse velger føreren utvekslingsforholdet ved hjelp av en girspak. I en automatisk girkasse blir utvekslingen styrt av en elektronisk enhet.

Automatisk styrte girkasser brukes både i bensin- og dieselbiler, både i tunge og lette kjøretøyer.

Virkemåte

Automatgir
På noen biler kan girspaken flyttes sideveis til + eller − når den står i Drive. Føreren kan på den måten gire opp eller ned manuelt.
Automatgir
Av .

Føreren trenger kun å ta følgende valg:

Symbol Betydning (engelsk) Funksjon Bruksområde
P Park Girkassen er låst Parkering
R Reverse Girkassen står i gir bakover Rygging
N Neutral Girkassen er i «fri» Tomgang
D Drive Girkassen står i gir forover Kjøring forover

Når girkassen står i Drive velger girkassen gir automatisk etter belastning og turtall.

På noen biler kan girspaken flyttes sideveis til + eller − når den står i Drive, og føreren kan manuelt gire opp og ned om ønskelig. Enkelte biler har også en hendel på rattet merket +/− for skifte manuelt av gir. Fører kan da også velge å bremse på gir ved å gire manuelt.

Noen eldre biler har mulighet til å låse giret i for eksempel i andre gir hvis føreren ønsket å bremse på gir ned en bakke uten at girkassen girer opp. Føreren kan da for eksempel plassere girspaken i 2 for å forhindre at bilen girer opp til 3.

Hovedkomponenter

En automatgirkasse består av mange deler, men hovedkomponentene er:

  • Converter, en hydraulisk pumpe som overfører kraft fra motoren til girkassen. Denne erstatter den manuell girkassens behov for kløtsj.
  • Ventiler som aktiveres ved forskjellig trykk og kobler inn eller ut forskjellige gir.
  • Gir, tannhjul eller drev med forskjellig utveksling tilpasset forskjellig hastighet.
  • Elektronisk styreenhet

Andre typer

CVT-girkasse

CVT-girkassse
CVT-girkassse
Av .

CVT-girkasse (engelsk Continuously Variable Transmission, 'kontinuerlig variabel overføring') er en type automatgir der girene er byttet ut med to sett med koniske drev som står mot hverandre. Ett sett står på inngående aksel og ett sett står på utgående aksel. Overføringen mellom dem er en stålforsterket kilereim.

Hastigheten på utgående aksel endres ved å enten få de to drevene på inngående aksel til å gå nærmere hverandre eller lenger fra hverandre, eller å få drevene på utgående aksel til å gå nærmere eller lenger fra hverandre.

Automatisk styrt manuell girkasse

Automatisk gir må ikke forveksles med en manuell girkasse som er automatisk styrt (også kalt sekvensiell girkasse).

Ulempen med automatgirkasser er at de er dyrere å produsere enn manuelle girkasser. De er også mye tyngre, noe som påvirker drivstofforbruket og eksosutslippene. Flere bilfabrikanter har gitt uttrykk for å fjerne ordinære manuelle girkasser fra deres utstyrsvalg til fordel for automatisk styrte manuelle girkasser. Denne typen girkasse var lenge ikke like behagelig å kjøre som en ordinær automatisk girt bil, men teknologien forbedres stadig.

En automatisk styrt manuell girkasse har kløtsj på samme måte som i en manuell girkasse for å frikoble drivverket fra motoren, men kløtsjpedalene mangler. Kløtsjen aktiveres elektronisk, og det brukes en eller to kløtsjer. De kan være av samme type i vanlige manuelle girkasser, men det brukes også «våte kløtsjer» (ligger i olje).

Det finnes flere typer, alt fra ordinære manuelle girkasser som har en elektromotor som styrer giring og en elektromotor som aktiviserer kløtsjen når dette trengs, til girkasser med to inngående akslinger der den ene akslingen besitter første, tredje og femte gir, mens den andre akslingen besitter andre, fjerde og sjette gir. Når bilen kjøres i tredje gir har den andre akslingen fjerde gir klart, slik at når farten tilsier at dette giret trengs, så blir skiftet mer sømløst. Også disse girkassene er elektronisk styrt og overvåker fart og belastning for å være mer i forkant av behov. Ved å overvåke føreren sitt gasspådrag eller bremsing, vet styreenheten for girkassen om den skal gjøre klar et gir opp eller ned.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg