Audiovisuelle hjelpemidler er ulike former for materiale eller utstyr i undervisning som kombinerer lyd og visuelle elementer for å formidle informasjon eller støtte læring på en engasjerende måte. Audiovisuelle hjelpemidler kan enten fungere selvstendig, for eksempel en undervisningsfilm, eller støtte den som underviser eller presenterer noe.

Faktaboks

Også kjent som

AV-midler

Svart tavle, plakater, båndspillere og overheadprojektorer er alle eksempler på audiovisuelle hjelpemidler som var mye brukt tidligere. I dagens undervisning brukes det ofte interaktive tavler, videokonferanseverktøy, fjernundervisning, streaming, lydopptak, digitale bilder og video, presentasjonsprogrammer som PowerPoint, podkaster, VR (Virtual Reality) og AR (Augmented Reality).

I de senere årene har mange skoler anskaffet slike hjelpemidler til bruk i undervisningen, og samarbeider gjennom AV-sentraler i tilknytning til pedagogiske sentre. Norsk filminstitutt ved Program- og markedsavdelingen står for utleie av film, videogrammer og lignende til skolene.

Noen fordeler ved bruk av audiovisuelle hjelpemidler

Audiovisuelle hjelpemidler er et nyttig undervisningsverktøy fordi de gir muligheten til å imøtekomme ulike læringsstiler. Mens noen elever kan lære best gjennom lesing, kan andre dra nytte av å høre eller se informasjonen presentert på en annen måte. I tillegg kan kombinasjonen av lyd og visuelle elementer hjelpe elevene å huske informasjonen på en bedre måte.

Ulike former for teknologi kan være en god måte å tydeliggjøre eller visualisere komplekse begreper som kan være vanskelig å forklare, for eksempel gjennom diagrammer og animasjoner. Elever kan bedre forstå abstrakte konsepter når de støttes av en visuell representasjon.

Bruk av audiovisuelle hjelpemidler kan være med på å støtte toveis kommunikasjon mellom læreren og elevene og på denne måten bidra til elevenes aktive deltakelse i undervisning.

Noen utfordringer ved bruk av audiovisuelle hjelpemidler

Bruk av audiovisuelle hjelpemidler i norske skoler kan variere avhengig av skolens infrastruktur, tilgang til ulike former for teknologi samt lærernes kompetanse og preferanser.

Mye av suksessen ved bruk av slike verktøy er avhengig av hvordan de ulike hjelpemidlene faktisk blir brukt i undervisningsprosessen. For eksempel er PowerPoint-presentasjoner et spesielt populært verktøy i dag som kan hjelpe underviseren å formidle budskapet på en effektiv og engasjerende måte gjennom bruk av farger, utforming og animasjon. Samtidig kan for mye tekst på lysbildene ha en passiv læringseffekt, noe som fører til at elevene ofte ikke lytter aktivt. På en annen side, kan overdreven bruk av audiovisuelle hjelpemidler også føre til distraksjon og overstimulering, for eksempel når det brukes for mange animasjoner og effekter i en PowerPoint presentasjon. Derfor kan opplæring være nødvendig for å utnytte potensialet til ulike audiovisuelle verktøy og innlemme dem effektivt i undervisningsprosessen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg