atomskip

NS Savannah fotografert under en prøvetur i 1962.
Verdens kraftigste atomisbryter, Arktika, er en del av den russiske atomisbryterflåten som drives av Rosatomflot.

Artikkelstart

Atomskip er en betegnelse på fartøy med energiforsyning fra atomspalting, det vil si at de får energien til fremdriften fra en kjernefysisk reaktor om bord. Av de totalt fire handelsskip eller sivile skip drevet av kjernekraft som har vært bygget er kun det russiske LASH- og containerfartøyet Sevmorput med isbryteregenskaper i drift igjen fra 2016 etter mange år i opplag. Russland har også en isbryterflåte med atomdrift.

Første handelsfartøy

Det første handelsskipet med atomdrift som ble bygget var NS Savannah som etter en lang bygge- og testperiode kom i ordinær drift i 1964. Skipet ble bygget ved New York Shipbuilding i Cambden i New Jersey i USA på initiativ av president Dwight Eisenhower som en del av hans «Atoms for Peace»-program. Skipet var et ordinært lasteskip med en dødvekttonnasje på 14 000 tonn og tok i tillegg inntil 60 passasjerer og et mannskap på 124 personer. Det hadde en servicefart på 21 knop og var i drift frem til 1972. Savannah ligger nå som museumsskip ved Canton Terminal i Baltimore i Maryland i USA.

Atomisbrytere

Den russiske atomisbryterflåten er underlagt Rosatomflot, og består i 2020 av fem aktive fartøy mens flere er under planlegging og bygging. Verdens største atomisbryter, Arktika, ble satt i drift av Rosatomflot i 2020. Den er 173 meter lang og kan bryte is med opptil tre meters tykkelse. En enda kraftigere atomisbryter, Lider, er under bygging av russerne og skal etter planen settes i drift i 2027. Den får to reaktorer som til sammen yter 120 MW og kan bryte opptil fire meter tykk is. Rosatomflot har planer om å bygge flere atomisbrytere i årene fremover, både for å fase ut de eldste skipene fra 1980- og 1990-tallet og for å utvide flåten.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg