Atlanterhavets blå bånd, utmerkelse til fartøy som har den raskeste nordatlantiske overfart, fra Europa til Amerika eller fra Amerika til Europa, fra 1935 vanligvis for strekningen Bishop Rock utenfor Cornwall til Ambrose fyrskip utenfor New York (ca. 2938 nautiske mil). Konkurransen om det blå bånd satte for alvor inn i 1840-årene og fikk stor betydning for utviklingen av passasjerskipenes fart.

I 1840 brukte Cunard-linjens Britannia og Acadia 10–11 døgn og gjorde ca. 10 knop, i 1880 var farten 17 knop, i 1908 25,2 knop og i 1936 30,6 knop, mens United States i 1952 brukte knapt 3 døgn og 11 timer med en gjennomsnittsfart på 35,6 knop.

Økende flytransport og store driftsutgifter for hurtiggående skip førte til at konkurransen om Atlanterhavets blå bånd mellom de store sjøfartsnasjonene opphørte. I 1990-årene ble det imidlertid satt tre nye rekorder fra Amerika til Europa, alle med hurtiggående katamaran-ferger. Gjeldende rekord holdes av danske Cat-Link V, som i 1998 brukte 2 døgn, 20 timer og 9 min.

År Båt Anvendt tid Gjennomsnittsfart i knop
døgn timer min
1838 Sirius, brit./am. 18 14 22 8,03
1839 Great Western, brit. 15 12 0 8,66
1840 Acadia, brit. 11 4 0 9,45
1841 Columbia brit. 10 19 0 9,78
1843 Great Western, brit. 12 18 0 10,03
1845 Cambria, brit. 9 20 30 10,71
1848 America, brit. 9 0 16 11,71
1848 Europa, brit. 8 23 0 11,79
1850 Asia, brit. 8 14 50 12,25
1850 Pacific, brit 10 4 5 12,46
1851 Baltic, brit. 9 19 26 12,91
1854 Baltic, brit. 9 16 52 13,04
1856 Persia, brit. 9 16 16 13,11
1863 Scotia, brit. 8 3 0 14,46
1872 Germanic, brit. 7 23 17 14,46
1872 Adriatic, brit. 7 23 17 14,53
1875 City of Berlin, brit. 7 18 2 15,21
1876 Britannic, brit. 7 13 11 15,43
1877 Germanic, brit. 7 11 37 15,76
1882 Alaska, brit. 7 6 20 16,07
1883 Alaska, brit. 6 23 48 17,05
1884 Oregon, brit. 6 9 42 18,14
1885 Etruria, brit. 6 5 31 18,93
1887 Umbria, brit. 6 4 34 19,22
1888 Etruria (2), brit. 6 1 55 19,56
1889 City of Paris, brit. 5 19 18 20,01
1891 Majestic, brit. 5 18 8 20,1
1891 Teutonic, brit. 5 16 31 20,35
1892 City of Paris (2), brit. 5 14 24 20,7
1894 Campania, brit. 5 9 29 21,44
1894 Lucania, brit. 5 7 23 21,81
1898 Kaiser Wilhelm der Grosse, ty. 5 20 0 22,29
1900 Deutschland, ty. 5 15 46 22,42
1901 Deutschland, ty. 5 16 12 23,06
1902 Kronprinz Wilhelm., ty. 5 11 57 23,09
1903 Deutschland, ty. 5 11 54 23,15
1904 Kaiser Wilhelm 2, ty. 5 14 51 23,27
1907 Lusitania, brit. 4 19 52 23,99
1909 Lusitania, brit. 4 16 40 25,65
1909 Mauretania, brit. 4 10 51 26,06
1929 Bremen, ty. 4 14 30 27,91
1933 Europa, ty. 4 16 48 27,92
1933 Rex, it. 4 13 58 28,92
1935 Normandie, fr. 4 3 2 29,98
1936 Queen Mary, brit. 4 0 27 30,14
1937 Normandie, fr. 3 23 2 30,58
1938 Queen Mary, brit. 3 21 48 30,99
1952 United States, am. 3 12 12 34,51

Den utseilte distansen har variert gjennom tidene: 1840-51 utgjorde den ca. 2534 nautiske mil, 1852-1896 ca. 2800 nautiske mil, 1897-1934 mellom 2800 og 3200 nautiske mil. Fra 1935 har det vært vanlig å måle strekningen mellom Bishop Rock utenfor Cornwall og Ambrose fyrskip utenfor New York, ca. 2938 nautiske mil.

År Båt Anvendt tid Gjennomsnittsfart i knop
døgn timer min
1838 Sirius, brit./am. 18 - - 7,31
1938 Great Western, brit. 12 16 34 10,17
1840 Britannia, brit. 9 21 44 10,98
1842 Great Western, brit. 12 7 30 10,99
1843 Columbia, brit. 9 12 0 11,11
1843 Hibernia, brit. 8 22 44 11,8
1849 Canada, brit. 8 12 44 12,38
1851 Pacific, am. 9 20 26 13,01
1852 Arctic, am. 9 17 15 13,06
1856 Persia, brit. 8 23 19 14,15
1863 Scotia, brit. 8 5 42 14,16
1867 Russia, brit. 8 0 28 14,22
1869 City of Brussels, brit. 7 20 33 14,74
1873 Baltic, brit. 7 20 9 15,09
1875 City of Berlin, brit. 7 15 28 15,37
1876 Germanic, brit. 7 15 17 15,79
1876 Britannic, brit. 7 12 41 15,94
1879 Arizona, brit. 7 8 11 15,96
1882 Alaska, brit. 6 18 37 17,1
1884 Oregon, brit. 6 11 9 18,39
1885 Etruria, brit. 6 9 0 18,44
1888 Etruria, brit. 6 4 50 19,36
1889 City of Paris (2), brit. 6 0 29 20,02
1892 City of New York, brit. 5 19 57 20,11
1893 Campania, brit. 5 12 15 21,33
1894 Lucania, brit. 5 13 28 21,81
1895 Lucania, brit. 5 11 40 22
1897 Kaiser Wilhelm der Grosse, ty. 5 17 23 22,33
1900 Deutschland, ty. 5 7 38 23,36
1901 Deutschland, ty. 5 11 5 23,51
1904 Kaiser Wilhelm 2, ty. 5 11 58 23,58
1907 Lusitania, brit. 4 22 53 23,61
1907 Mauretania, brit. 4 22 23 23,69
1908 Mauretania, brit. 5 0 5 24,42
1909 Mauretania, brit. 4 18 11 25,7
1924 Mauretania, brit. 5 1 49 26,25
1929 Bremen, ty. 4 14 30 27,91
1933 Bremen, ty. 4 16 15 28,51
1935 Normandie, fr. 4 3 25 30,31
1936 Queen Mary, brit. 3 23 57 30,63
1937 Normandie, fr. 3 22 7 31,2
1938 Queen Mary, brit. 3 20 42 31,69
1952 United States, am. 3 10 40 35,59
1990 Hoverspeed Great Britain¹, brit. 3 7 54 36,65
1998 Catalonia1, spansk 3 9 55 38,85
1998 Cat-Link V1, dansk 2 20 9 41,28

1Hoverspeed Great Britain, Catalonia og Cat-Link V er hurtigferger (katamaraner), og tilfredsstiller dermed kravet om at skip som deltar i konkurransen om Atlanterhavets blå bånd må være i kommersiell drift. Denne regelen førte til at rekorden til den italienske yachten Destriero ikke ble anerkjent 1992: Destriero krysset atlanteren i løpet av 2 døgn, 10 t., 34 min.; gjennomsnittsfarten var på 52 knop.

Am. = amerikansk, brit. = britisk, fr. = fransk, it. = italiensk, ty. = tysk

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.