Asymmetrisk lys

Asymmetrisk lys. Tegningen viser til venstre lys spredt jevnt over hele veibanen, og til høyre hvordan den asymmetriske lyskasteren forlenger lysfeltet langs høyre veikant.

Av /Store norske leksikon ※.

Asymmetrisk lys er frontlys på biler som belyser veibanen lenger fremover på høyre side enn på venstre side under bruk av nærlys. Lyset fra bilen vil derved være til mindre sjenanse for møtende biler. Dette gjelder land der det kjøres på høyre side av veien. I land der de kjører på venstre side, er den asymmetriske lyset rettet mot venstre.

Det er kun nærlys som kan være asymmetriske. Fjernlys (langlys) skal i følge kjøretøyforskriften være symmetriske.

Virkemåte

Asymmetrisk lys oppnås når en sektor av begge lyskasterglass er slipt på en spesiell måte (på eldre biler) eller ved at det er gjort en tilpasning av skålen rundt lyspæren. Skålen rundt lyspæren er i venstre side skrådd i en vinkel som avviker 15° fra horisontalplanet, slik at lyset faller på en del av reflektoren som før var avskjermet. Lyset som treffer veibanen blir dermed asymmetrisk. Noen nærlyspærer har ikke denne skålen montert på pæren, i disse tilfellene er denne skålen montert inne i selve hovedlykten.

Ved nærlyskilder der vanlige halogenpærer ikke blir brukt, slik som for eksempel LED (lysdioder), kan plassering og utforming av lysdiodene skape det asymmetriske lyset. Har bilen matrix-nærlyskilde, trenger ikke lysene å være asymmetriske. Matrix er bygget opp med lysdioder i grupperinger som kan skrues av og på for eventuelle hindringer som en sensor i for eksempel frontruten «ser». Det dimmes da ned for hindringer, mens resteren av lysgrupperingene lyser normalt forbi hindringen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg