Aspartam er et søtstoff som er rundt 120–180 ganger søtere enn sukker. Kjemisk er det et metylert dipeptid dannet av de to naturlig forekommende aminosyrene L-asparginsyre og L-fenylalanin som er bundet sammen syntetisk. Det er derfor en mellomting mellom et naturlig og et syntetisk søtstoff. 1 gram inneholder 17 kJ (4 kcal), men fordi det er så mye søtere enn sukker, brukes det i små mengder og gir bare ubetydelig energitilskudd. I kroppen spaltes aspartam til aspartat, fenylalanin og metanol. Eventuelle helsemessig uheldige konsekvenser er ikke avklart. Daglig inntak bør ikke overstige 40 mg per kilo kroppsvekt, se ADI-verdi.

Aspartam har gode smaksegenskaper, men er ustabilt i sure løsninger, ved lagring og tåler ikke koking. I Norge er det godkjent for bruk blant annet i brus og leskedrikker og i bordsøtningsmidler. Det har kodenummer E951.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

17. desember 2015 skrev Ingrid Steinert

Hei! Jeg lurer på hvilke negative sider som finnes ved å innta kunstige søtningsstoffer? Takk på forhånd!

Mvh Ingrid

30. desember 2015 svarte Birger Svihus

Hei Ingrid,

Selv om det knapt har vært mulig å påvise negative effekter av godkjente kunstige søtningsstoffer, kan det ikke utelukkes at det kan være skadelige effekter om disse inntas i svært store mengder. Det er imidlertid svært lite sannsynlig at så stort inntak vil forekomme i praksis. Vitenskapskomiteen for mattrygghet og en rekke internasjonale komiteer har derfor gjentatte ganger vurdert og funnet kunstige søtningsstoffer trygge å bruke slik de brukes i dag. En mulig negativ effekt av å innta drikke og mat med kunstige søtningsstoffer kan være at kroppen vennes til at maten skal smake svært søtt, og det kan trigge et generelt høyt sukkerinntak og/eller høyt inntak av kunstig søtet mat. Det er imidlertid viktig å ta med i betraktning at om fedme og/eller diabetes er et problem, vil drikke og mat med kunstige søtningsstoffer være bedre enn mat søtet med vanlig sukker, fordi førstnevnte ikke bidrar med energi som kan bli til fett, og heller ikke bidrar med diabetesinduserende glukose.

Med vennlig hilsen

Birger Svihus

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.