arbeidsskole - pedagogikk

Pedagogisk retning som oppstod omkring 1900 i Tyskland med sikte på å fremme elevenes egenaktivitet i læreprosessen.

Georg Kerschensteiner regnes ofte som grunnlegger av arbeidsskolen. Han la særlig vekt på at elevene skulle arbeide med praktisk-manuelle oppgaver. Gjennom amerikansk reformpedagogikk ble vekten forskjøvet mer i retning av intellektuelle aktiviteter. Aktivitetspedagogikk blir av og til brukt som fellesbetegnelse for den opprinnelige arbeidsskolen og reformpedagogikk med sterkere intellektuelt innslag. Amerikaneren John Dewey gir med sitt «learning by doing» det teoretiske grunnlaget for både arbeidsskolen og aktivitetsskolen.

I Norge slo tankene gjennom i normalplanen av 1939. Bernhof Ribsskog og Anna Sethne regnes vanligvis som de fremste talsmenn for arbeidsskolen/aktivitetspedagogikken i norsk skole.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg