Pedagogisk retning som oppstod omkring 1900 i Tyskland med sikte på å fremme elevenes egenaktivitet i læreprosessen.

Georg Kerschensteiner regnes ofte som grunnlegger av arbeidsskolen. Han la særlig vekt på at elevene skulle arbeide med praktisk-manuelle oppgaver. Gjennom amerikansk reformpedagogikk ble vekten forskjøvet mer i retning av intellektuelle aktiviteter. Aktivitetspedagogikk blir av og til brukt som fellesbetegnelse for den opprinnelige arbeidsskolen og reformpedagogikk med sterkere intellektuelt innslag. Amerikaneren John Dewey gir med sitt «learning by doing» det teoretiske grunnlaget for både arbeidsskolen og aktivitetsskolen.

I Norge slo tankene gjennom i normalplanen av 1939Bernhof Ribsskog og Anna Sethne regnes vanligvis som de fremste talsmenn for arbeidsskolen/aktivitetspedagogikken i norsk skole.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.