arbeidsreglement

Artikkelstart

Arbeidsreglement er et reglement for arbeidstakere ved en industriell virksomhet eller handels- og kontorvirksomhet. Etter arbeidsmiljøloven § 14-16 skal det opprettes slikt reglement for arbeidstakere som ikke har en ledende eller kontrollerende stilling, når bedriften sysselsetter over ti arbeidstakere. Arbeids- og sosialdepartementet kan bestemme at arbeidsreglement skal utarbeides i andre virksomheter for andre arbeidstakere. Arbeidsreglementet skal inneholde de ordensregler som trengs, regler for arbeidsordningen, vilkår for ansettelse, oppsigelse og avskjed og bestemmelser om utbetaling av lønn.

Det framgår av arbeidsmiljøloven § 14-17 at arbeidsreglement fastsettes ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte hvis bedriften er bundet av tariffavtale. Dersom avtalen er bindende for et flertall av arbeidstakerne, kan reglementet gjøres gjeldende også for uorganiserte. Ellers skal arbeidsreglement bli til gjennom forhandlinger mellom arbeidsgiveren og arbeidstakernes representanter, og deretter godkjennes av Direktoratet for arbeidstilsynet.

Det kan ikke fastsettes bøter for brudd på reglementet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg