Antropomorfisme er et vanlig grep i flere typer litteratur. Det innebærer å gi naturen eller naturkreftene menneskelige egenskaper («solen smiler», «Intet er så rommelig som havet, intet så tålmodig»).

Antropomorfisme kan brukes som et samleutrykk for besjeling, personifikasjon og prosopopeia.

I barnelitteraturen

I fabler, eventyr, barnelitteratur, fantasylitteratur og animasjonsfilm er det vanlig at dyr (og noen ganger også natur og gjenstander) gis menneskelige egenskaper.

Dette har flere ulike uttrykk; i Æsops fabler opptrer dyr med dyrets natur og dyrets egenskaper, men de kan likevel snakke og resonnere som mennesker. Det samme forekommer i Richard Adams' roman Flukten til Watership. I flere av Disneys animasjonsfilmer utspilles menneskelige drama med dyr i alle rollene; for eksempel Løvenes konge (1994), hvor intrigen er hentet fra Hamlet (1603).

I bøker som Grahames Det suser i sivet (1908) og Egners Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen (1953) er dyrene påkledd, og lever langt på vei menneskeaktige liv, som er gjort barnevennlige gjennom bruken av dyr. Det samme er tilfellet i Richards Scarrys Travelby-bøker.

Det finnes mellomstadier, som for eksempel i Narnia-bøkene, hvor noen dyr «bare» er dyr, mens andre dyr er tenkende og talende, og katten Findus, som er det eneste talende dyret i sitt litterære univers.

I religionsvitenskap

I religionsvitenskapen betegner antropomorfisme en tilstand hvor guddommer gis menneskelige egenskaper.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg