Å blokkere annonser i medier på internett er mulig ved å laste ned små programutvidelser, som for eksempel AdBlock til nettlesere som Firefox, Google Chrome eller Safari. Annonseblokkering ble først benyttet av teknologisk interesserte, men har i dag blitt helt vanlig, nær 30 % av alle europeere benyttet blokkering i 2015, og tallet er raskt økende. En undersøkelse gjort av Pagefair og Adobe viser at flesteparten av de som installerer annonseblokkering, gjør det for å unngå misbruk av personlig informasjon og at de ikke har tillit til mediehusene. Annonseblokkering er mindre vanlig på mobiltelefoner (2016), men Apple har åpnet for muligheten i systemprogrammet iOS9.

Annonseblokkering er en økende utfordring for alle nettsteder som lever av å selge annonser, fordi nettstedene får færre annonser å selge.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.