Å blokkere annonser i medier på internett er mulig ved å laste ned små programutvidelser, som for eksempel AdBlock til nettlesere som Firefox, Google Chrome eller Safari. Annonseblokkering ble først benyttet av teknologisk interesserte, men har i dag blitt helt vanlig, nær 30 % av alle europeere benyttet blokkering i 2015, og tallet er raskt økende. En undersøkelse gjort av Pagefair og Adobe viser at flesteparten av de som installerer annonseblokkering, gjør det for å unngå misbruk av personlig informasjon og at de ikke har tillit til mediehusene. Annonseblokkering er mindre vanlig på mobiltelefoner (2016), men Apple har åpnet for muligheten i systemprogrammet iOS9.

Annonseblokkering er en økende utfordring for alle nettsteder som lever av å selge annonser, fordi nettstedene får færre annonser å selge.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.