Amfibiekrigsskip – amerikansk amfibieangrepsskip av Wasp-klassen
/U.S. Navy photo.
Lisens: fri
America - amfibiekrigsskip
Amfibieangrepsskipet USS America fotografert i august 2014
Av /U.S. Navy photo.

Amfibiekrigsskip omfatter alle kategorier marinefartøyer som er konstruert for amfibieoperasjoner. De største er kombinasjonen hangarskip/dokk med et deplasement på omkring 40–45 000 tonn. Deretter følger en rekke spesialskip for transport av tropper, stridsvogner, lastebiler med mer og utstyr, ned til de aller minste fartøyer som er en slags kombinasjon båt/beltevogn, og som regnes som landgangsfartøy.

Faktaboks

Uttale
amfˈibiekrigsskip

USA

USS Blue Ridge, fotografert i mars 2014

.
Lisens: fri

USA hadde ved utgangen av 2022 i alt 31 større amfibiekrigsskip. Den amerikanske marinen, som sitter med omfattende erfaring i amfibieoperasjoner, har en egen kategorisering av sine amfibiekrigsskip.

Amfibieangrepsskip (Amphibious Assault Ship) omfattet syv skip av Wasp-klassen (41 500 tonn) og to skip av America-klassen (45 000 tonn). Disse skipene er hangarskip for helikoptre og V/STOL-fly. Wasp-klassen har innebygd dokk med port akterut hvorfra landgangsfartøyer med stridsvogner og transportkjøretøyer kan «svømme» ut. De kan også føre luftputefartøyer (Amphibious Air-Cushion Vehicles). Hvert skip kan transportere omkring 1800 marinesoldater.

Den amerikanske marinen hadde ved utgangen av 2022 tolv amfibietransportskip med dokk (Landing Platform Dock) på 25 000 tonn og ti dokklandingsskip (Landing Ship Dock) på 16 000 tonn. Begge typene har dokk og helikopterplattform. De kan transportere henholdsvis omkring 1000 og 350 marinesoldater samt stridsvogner og transportkjøretøyer. De holder seg på dypt vann; transporten til land utføres av helikoptre og av landgangsfartøyer som føres i dokken. Når dokkporten åpnes, kommer landgangsfartøyene ut for egen maskin. Den amerikanske marinen har en rekke typer landgangsfartøyer og luftputefartøyer.

USA har i tillegg også to hovedkvarterskip av Blue Ridge-klassen, hvert på omkring 19 500 tonn, hvorfra det kan føres kommando og kontroll over stridskreftene i landingsområdet.

Kina

Kina hadde ved utgangen av 2022 åtte amfibietransportskip med dokk på 18 000 tonn, og tre amfibiekrigsskip på 20 000. I tillegg har Kina et større antall landgangsfartøy av forskjellige typer.

Russland

Russland har ingen større amfibiekrigsskip. To Mistral-klasse amfibiekrigsskip som ble bygget for Russland, ble holdt tilbake av franske myndigheter på grunn av konflikten i Ukraina, og deretter solgt til Egypt høsten 2015. Den russiske marinen har flere typer landgangsfartøy for stridsvogner, fra 800 tonn til 4000 tonn; alle kan landsette styrken gjennom baugport og rampe. Russland bruker luftputefartøyer for amfibieoppdrag. De største er på 250 tonn, har en rekkevidde på 350 nautiske mil med hastighet 60 knop, og kan løfte to middelstunge stridsvogner og 100 mann.

Storbritannia

Det britiske dokklandingsskipet HMS Bulwark av Albion-klassen
/U.S. Navy photo.
Lisens: fri

Den britiske marinen hadde ved utgangen av 2022 to amfibitransportskip med dokk av Albion-klassen (18 500 tonn) og tre dokklandingsskip av Bay-klassen (16 200 tonn). Dokklandingsskip av Albion-klassen kan transportere over 300 marinesoldater, og seks stridsvogner eller opptil 36 transportkjøretøy. I fartøyenes dokk er det plass til mindre landgangsfartøy.

Andre land

Japansk amfibieangrepsskip av Osumi-klassen.
.
Lisens: fri

Det sør-koreanske amfibiekrigsskipet Dokdo

/U.S. Navy photo.
Lisens: fri
  • Australia hadde ved utgangen av 2022 tre større amfibiekrigsskip, to amfibieangrepsskip av Canberra-klassen (27 800 tonn) og ett dokklandingsskip av den britiske Bay-klassen (16 200 tonn).
  • Algerie hadde ett dokklandingsskip.
  • Brasil hadde ett dokklandingskip av den franske Foudre-klassen (12 000 tonn) og ett amfibiekrigsskip av den britiske Ocean-klassen (21 600 tonn)
  • Chile hadde ett dokklandingsskip av Foudre-klassen (12 000 tonn).
  • Egypt hadde to amfibieangrepsskip av Mistral-klassen (21 500 tonn).
  • Filippinene hadde to amfibietransportskip med dokk (7300 tonn).
  • Frankrike hadde tre amfibieangrepsskip av Mistral-klassen (21 500 tonn).
  • Indonesia hadde seks amfibietransportskip med dokk (7300–11 600 tonn).
  • India hadde ett dokklandingsskip på 17 000 tonn.
  • Italia hadde tre dokklandingsskip på 8000 tonn.
  • Japan hadde tre amfibiekrigsskip av Osumi-klassen (13 000 tonn).
  • Nederland hadde to amfibietransportskip med dokk, ett av Johan de Witt-klassen (16 000 tonn) og ett av Rotterdam-klassen (12 750 tonn).
  • Peru hadde ett dokklandingsskip på 7300 tonn.
  • Singapore hadde fire dokklandingsskip på 6000 tonn.
  • Spania hadde ett amfibieangrepsskip av Juan Carlos 1-klassen (27 100 tonn), og to amfibietransportskip med dokk av Rotterdam-klassen (13 800 tonn).
  • Taiwan hadde ett amfibietransportskip med dokk (10 600 tonn) og ett dokklandingsskip (14 000 tonn).
  • Thailand hadde ett amfibietransportskip med dokk (6000 tonn)
  • Sør-Korea hadde to amfibieangrepsskip av Dokdo-klassen (19 000 tonn), og fire amfibietransportskip med dokk (7000 tonn).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg