Amfibiekrigsskip, alle kategorier marinefartøyer som er konstruert for amfibieoperasjoner. De største er kombinasjonen hangarskip/dokk med et deplasement på omkring 40–45 000 tonn. Deretter følger en rekke spesialskip for transport av tropper, stridsvogner, lastebiler med mer og utstyr, ned til de aller minste fartøyer som er en slags kombinasjon båt/beltevogn.

USA hadde ved midten av 2017 i alt 31 større amfibiekrigsskip. Den amerikanske marinen, som sitter med omfattende erfaring i amfibieoperasjoner, har en egen kategorisering av sine amfibiekrigsskip.

Amfibieangrepsskip (Amphibious Assault Ship) omfattet per 2017 åtte skip av Wasp-klassen (41 500 tonn) og ett skip av America-klassen (45 000 tonn). Disse skipene er hangarskip for helikoptre og V/STOL-fly. Wasp-klassen har innebygd dokk med port akterut hvorfra landgangsfartøyer med stridsvogner og transportkjøretøyer kan «svømme» ut. De kan også føre luftputefartøyer (Amphibious Air-Cushion Vehicles). Hvert skip kan transportere omkring 1800 marinesoldater.

Den amerikanske marinen hadde ved midten av 2017 ti amfibietransportskip med dokk (Landing Platform Dock) på 25 000 tonn og tolv dokklandingsskip (Landing Ship Dock) på 16 000 tonn. Begge typene har dokk og helikopterplattform. De kan transportere henholdsvis omkring 1000 og 350 marinesoldater samt stridsvogner og transportkjøretøyer. De holder seg på dypt vann; transporten til land utføres av helikoptre og av landgangsfartøyer som føres i dokken. Når dokkporten åpnes, kommer landgangsfartøyene ut for egen maskin. Den amerikanske marinen har en rekke typer landgangsfartøyer og luftputefartøyer.

USA har også to hovedkvarterskip av Blue Ridge-klassen, hvert på omkring 19 500 tonn, hvorfra det kan føres kommando og kontroll over stridskreftene i landingsområdet.

Kina hadde ved midten av 2017 fire amfibietransportskip med dokk på 18 000 tonn, og ett amfibiekrigsskip på 20 000 tonn under bygging. I tillegg har Kina et større antall landgangsfartøy av forskjellige typer.

Russland har ingen større amfibiekrigsskip. To Mistral-klasse amfibiekrigsskip som ble bygget for Russland, ble holdt tilbake av franske myndigheter på grunn av konflikten i Ukraina, og deretter solgt til Egypt høsten 2015. Den russiske marinen har flere typer landgangsfartøy for stridsvogner, fra 800 tonn til 4000 tonn; alle kan landsette styrken gjennom baugport og rampe. Russland bruker luftputefartøyer for amfibieoppdrag. De største er på 250 tonn, har en rekkevidde på 350 nautiske mil med hastighet 60 knop, og kan løfte to middelstunge stridsvogner og 100 mann.

Den britiske marinen hadde ved midten av 2017 seks større amfibiekrigsskip. Ett amfibiekrigsskip av Ocean-klassen (21 600 tonn), to amfibitransportskip med dokk av Albion-klassen (18 500 tonn) og tre dokklandingsskip av Bay-klassen (16 200 tonn). Dokklandingsskip av Albion-klassen kan transportere over 300 marinesoldater, og seks stridsvogner eller opptil 36 transportkjøretøy. I fartøyenes dokk er det plass til mindre landgangsfartøy.

  • Australia hadde ved midten av 2017 tre større amfibiekrigsskip, to amfibieangrepsskip av Canberra-klassen (27 800 tonn) og ett dokklandingsskip av den britiske Bay-klassen (16 200 tonn).
  • Brasil hadde ett dokklandingskip av den franske Foudre-klassen (12 000 tonn)
  • Chile hadde ett dokklandingsskip av Foudre-klassen (12 000 tonn).
  • Egypt hadde to amfibieangrepsskip av Mistral-klassen (21 500 tonn).
  • Frankrike hadde tre amfibieangrepsskip av Mistral-klassen (21 500 tonn) og ett dokklandingsskip av Foudre-klassen (12 000 tonn).
  • Indonesia hadde fem amfibietransportskip med dokk av Tanjung Dalpele-klassen (11 600 tonn).
  • India hadde ett dokklandingsskip på 17 000 tonn.
  • Italia hadde tre dokklandingsskip på 8000 tonn.
  • Japan hadde tre amfibiekrigsskip av Osumi-klassen (omkring 13 000 tonn).
  • Nederland hadde to amfibietransportskip med dokk, ett av Johan de Witt-klassen (16 000 tonn) og ett av Rotterdam-klassen (12 750 tonn).
  • Spania hadde ett amfibieangrepsskip av Juan Carlos 1-klassen (27 100 tonn), og to amfibietransportskip med dokk av Rotterdam-klassen (13 800 tonn).
  • Sør-Korea hadde ett amfibieangrepsskip (og ytterligere ett under konstruksjon) av Dokdo-klassen (19 000 tonn), og to amfibietransportskip med dokk (7000 tonn).
  • Wertheim, Eric (2013). The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World (16th edition). Annapolis: Naval Institute Press
  • Waters, Conrad, red. (2017). Wotld Naval Review 2018. Barnsley: Seaforth Publishing

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.