Alkohol, i dagligtale betegnelse for drikker som inneholder etanol (etylalkohol), den mest kjente av alle alkoholer, i en mengde som tilsvarer mer en 2,5 volumprosent. Alkoholholdige drikker kan grovt inndeles i de tre hovedgruppene brennevin, vin og øl. Brennevin inneholder mer enn 22 volumprosent etanol. Vin, som er tilvirket av druesaft, skal ikke inneholde over 22 volumprosent alkohol; det samme gjelder fruktvin som er tilvirket av frukt-, bær- eller plantesaft. Mjød (honningvin) og øl inneholder 2,5–7 volumprosent alkohol. Alkoholholdig drikk som inneholder mindre enn 2,5 volumprosent faller utenom rammen av alkohollovgivningen, se alkoholfrie drikker.

Den berusende delen av gjærede væsker har vært brukt som nytelses- og rusmiddel i flere tusen år, og alkoholholdige drikker har meget stor utbredelse (for alkoholens historie, se de enkelte sorter alkoholholdig drikke). Alkoholbruk har imidlertid negative konsekvenser ved at den narkotiske virkningen gir nedsatt arbeidsevne og større risiko for sykdom, voldsutøvelse og ulykker. Alkoholmisbruk er et samfunnsproblem (se alkoholisme), og i de fleste samfunn har man derfor søkt å regulere og redusere bruken av alkoholholdige drikker ved lovgivning, beskatning og andre typer påvirkning, se avholdsbevegelsen, brennevinsforbud og forbudssaken. I Norge har staten hatt monopol på salg av brennevin og vin gjennom Vinmonopolet siden 1922.

Målt i liter ren alkohol per innbygger

Land Liter
Norge 4,4
Sverige 4,9
Danmark 9,5
Finland 7,3
Island 4,0
Storbritannia 8,1
Tyskland 10,6
Polen 6,9
Frankrike 10,7
Italia 7,7
  • Tor Bruun og Wilfred Hildonen. (2009). Alkoholens historie - fra rennestein til kongens bord. Norgesforlaget.
  • Odd Børretzen. (1999). Berus eder! Frifant forlag.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

2. august 2014 skrev Svein Askheim

Denne artikkelen bør flyttes til fagkategorien Drikkevarer.

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.