Det er utbredt med risikobasert regelverk i norsk regulering, særlig i petroleumsvirksomheten og skinnegående transport. I petroleumsvirksomheten krever Petroleumstilsynet at selskapene selv skal formulere akseptkriterier for risiko, og måle resultatene fra kvantitative risikoanalyser opp mot dette.

Den mest vanlige akseptgrensen for personellrisiko er FAR – Fatal Accident Rate, der verdien skal være mindre eller lik 10 (det vil si 10 omkomne per 100 millioner eksponerte timer). Statoil bruker denne verdien for sine bemannede innretninger på sokkelen. På landanlegg bruker de FAR<5.

Gjennomsnittlig FAR-verdi for produksjonsinnretninger på norsk sokkel for perioden 2001-10 er 0,75 omkomne per 100 millioner arbeidstimer, som tilsvarer 0,37 dersom eksponerte timer (sum av arbeidstimer og fritid på innretningen) brukes i stedet for arbeidstimer. (Det var 2 omkomne på produksjonsinnretninger i perioden, rundt 270 millioner arbeidstimer.)

Statoil har også formulert risikoakseptkriterier for miljørisiko, det vil si for akutte utslipp som kan gi miljøskade.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.