Airspeed, lufthastighet, dvs. et flys hastighet i forhold til den omgivende luft, i motsetning til bakkehastighet, GS fork. for eng. groundspeed, som regnes i forhold til bakken. Lufthastighet kalles også for flyfart. Lufthastighet kan være IAS, fork. for eng. Indicated Air Speed, eller CAS, fork. for eng. Calibrated Air Speed, eller EAS, fork. for eng. Equivalent Airspeed eller TAS, fork. for eng. True Air Speed.Lufthastigheten vises på et instrument i luftfartøyet som kalles for ASI, fork. for eng. Airspeed Indicator, fartsmåler. Grunnen til at man i luftfart opererer med fire forskjellige lufthastigheter, er fordi fartsmåleren er kalibrert etter standardverdier definert i henhold til ISA, fork. for eng. International Standard Atmosphere, den internasjonale standardatmosfæren. Ved alle forhold som avviker fra ISA vil fartsmåleren vise feil og må korrigeres. På enkle og mindre fly gjøres korrigeringen av flygeren selv. På mer kompliserte, moderne og større passasjerfly vil dette, sammen med informasjon om høyde og Mach nummer, gis av flyets ADC, fork. for eng. Air Data Computer.Korreksjonene som utføres er som følger:IAS = Indikert lufthastighet slik den leses av fartsmåleren.

CAS = IAS +/- instrument og posisjonsfeil (på måleinstrumentet).

EAS = CAS +/- feil grunnet luftens kompressibilitet.

TAS = EAS +/- tetthetsfeil.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.