Aichi D3A Val

SDASM Archives.

Klokkeprodusenten Aichi Tokei Denki hadde fra 1920 til 1945 også flyproduksjon, og var Japans femte største produsent av kampfly under andre verdenskrig.

Historie

Aichi Tokei Denki var opprinnelig etablert i 1898 og produserte hovedsakelig ur. Fra 1920 produserte selskapet fly, og fra slutten av 1920-tallet også flymotorer. Selskapet produserte under andre verdenskrig fly for den japanske marinen, og i 1943 ble selskapet Aichi Kokuki dannet og all produksjon av fly og flymotorer flyttet til dette frem til slutten av krigen. Aichi Kokuki gjenopptok driften i 1947 med produksjon av lette kjøretøy og motorer, og ble reorganisert og etablert som Aichi Machine Industry Co. Ltd. i 1949. Selskapet knyttet seg til Nissan Motor Co. i første halvdel av 1960-tallet, og ble et heleid datterselskap av Nissan i 2012.

Flytyper

D1A

Aichi D1A2

SDASM Archives.

Aichi D1A var et toseters, enmotors stupbombefly for bruk fra hangarskip. Aichi hadde samarbeid med den tyske flyprodusenten Heinkel, og D1A var basert på stupbombeflyet Heinkel He 66 som var en prototyp produsert for Japan av Heinkel. 590 D1A var produsert fra 1934 til 1940, og flytypen var mye brukt under den andre kinesisk-japanske krigen. Under angrepet på Nanjing i 1937 senket D1A stupbombefly den amerikanske kanonbåten USS Panay, et angrep som forårsaket en diplomatisk krise med USA og var med på å forverre forholdet mellom USA og Japan. Ved angrepet på Pearl Harbor var D1A tatt ut av bruk som stupbombefly og var brukt som treningsfly.

D3A

Aichi D3A var et toseters, enmotors stupbombefly brukt under andre verdenskrig. Det var selskapets viktigste, mest produserte og mest kjente fly. Det fløy første gang i 1938, og ble tatt i bruk av den japanske marinen fra 1940. Det var brukt under angrepet på Pearl Harbor 7. desember 1941, og var i bruk frem til slutten av andre verdenskrig. Aichi D3A hadde det allierte kodenavnet Val.

B7A Ryusei

Aichi B7A Ryusei
SDASM Archives.

Aichi B7A Ryusei var et toseters, enmotors torpedo- og stupbombefly for bruk fra hangarskip, brukt under andre verdenskrig. B7A Ryusei ble utviklet for den japanske marinen for å erstatte torpedoflyet Nakajima B6N og stupbombeflyet Yokosuka D4Y, og fløy første gang i 1942. Forsinkelser i produksjonen og mangelen på egnede hangarskip når flytypen ble tatt i bruk førte til at den hovedsaklig ble brukt fra landbaser. I alt ble 105 serieproduserte B7A2 Ryusei produsert. Aichi B7A Ryusei hadde det allierte kodenavnet Grace.

E13A

Aichi E13A var et enmotors treseters rekognoseringsfly (sjøfly) brukt under andre verdenskrig. Det var det mest tallrike japanske flyet av sin type, og den nest mest produserte flytypen til Aichi etter D3A. E13A fløy første gang i 1938, og ble tatt i bruk av den japanske marinen fra 1941. Aichi D3A hadde det allierte kodenavnet Jake.

E16A Zuiun

Aichi E16A Zuiun
SDASM Archives.

Aichi E16A Zuiun var et enmotors, toseters rekognoseringsfly og stupbombefly (sjøfly) brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1942, og ble tatt i bruk av den japanske marinen fra 1944. E16A Zuiun ble brukt med liten suksess under kampene om Filippinene, og de gjenværende flyene ble stort sett brukt som kamikaze-fly under kampene om Okinawa. Aichi E16A Zuiun hadde det allierte kodenavnet Paul.

M6A Seiran

Aichi M6A Seiran

SDASM Archives.

Aichi M6A Seiran var et toseters, enmotors lett bombefly (sjøfly) for bruk fra ubåter, og er det eneste kampflyet utviklet for denne rollen som er produsert. Flytypen ble utviklet for den japanske I-400-klassen av store krysserubåter, hvorav fem var utstyrt med vanntett hangar med plass for tre fly. M6A Seiran fløy første gang i slutten av 1943, og det ble produsert 20 fly fra slutten av oktober 1944 og frem til midten av 1945. Det var opprinnelig planlagt å angripe slusene til Panamakanalen, men dette ble endret til et angrep på den amerikanske flåten ved Ulithi, Mikronesia. En styrke på fire ubåter med i alt ti M6A Seiran forlot Japan juli 1945, men krigen var over før angrepet kunne gjennomføres.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg