Skole i Zimbabwe
Skolebarn i Chisungu, Zimbabwe.
Av .

I Zimbabwe følger utdanningen et 2-7-4-2-system, hvor førskolen varer i to år, barneskolen i sju år, ungdomsskolen i fire år og den videregående skolen i to år. Førskolen og barneskolen danner sammen Primary School, ungdomsskole og videregående utdanning Secondary School. Retten til utdanning er grunnlovsfestet. Utdanning er i prinsippet gratis og obligatorisk for barn og voksne i før-, barne- og ungdomsskolen.

Skolene skal prøve å tilby undervisning i alle offiselle språk. Særlig i førskolen skal barna undervises på morsmålet.

Ifølge UNESCO var 10 prosent av befolkningen over 15 år analfabeter i 2022. Landet bruker 2,1 prosent av sitt BNP på utdanning, svært lite i internasjonal sammenheng (2018).

Grunnskolen

Barn begynner på skolen det året de fyller seks. Ungdomsskolen avsluttes med Ordinary Level-eksamen. 89 prosent av barna fullfører barneskolen, 54 prosent også ungdomsskolen. Blant 15- til 24-åringene har 75 prosent fullført ungdomsskolen (2019).

Videregående utdanning

På slutten av videregående utdanning avlegger elevene Advanced Level-eksamen. 14 prosent fullfører videregående utdanning (2019).

Høyere utdanning

Høyere utdanning tilbys ved tekniske fagskoler, høyskoler og universiteter. Det eldste universitetet er University of Zimbabwe, grunnlagt i 1952. I gjennomsnitt består et akademisk år av 186 skoledager, og er delt inn i semestre. Bachelorprogrammer varer fra tre til fem år, mens mastergradsprogrammer varer i ett til to år.

Akademisk frihet er svært begrenset i Zimbabwe. I rapporten Education under Attack fra 2010 beskriver UNESCO omfattende brudd på menneskerettigheter for studenter og akademikere som er kritiske til styresmaktene. Også på den akademiske frihetsindeksen skårer landet med 0,21 gjennomgående lavt (2022).

Historikk

Skolesystemet er basert på det britiske systemet.

Fra 1980 til 1992 var skolen gratis, men i 1992 ble det innført skolepenger, også på barnetrinnet. I årene etter frigjøringen ekspanderte skolesystemet dramatisk. Senere har den prosentvise andelen av barn i skolen minket igjen. I 2000 var cirka 80 prosent av barna i skolealder i barneskolen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Chikwanha, Anna Barbara (2009): Higher Education and Student Politics in Zimbabwe. I: Youth and Higher Education in Africa: The Cases of Cameroon, South Africa, Eritrea, and Zimbabwe. Utgitt av Dakar: Donald P. Chimanikire. Council for the Development of Social Science Research in Africa. Side 79 til 108. Les artikkelen i Internet Archive
  • Sigauke, Aaron T. (2013): Zimbabwe. From Education Reform to Political Instability. I: Education in Southern Africa. Utgitt av Clive Harber. London: Bloomsbury Academic. Side 229 til 250. Les artikkelen i Internet Archive.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg